Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla skärmar (AGP+PCI)


Mol

Rekommendera Poster

Hej alla,

Är grymmesugen på att ge mig i kast med dubbla skärmar. Jag har ett gammalt PCI-kort liggande som jag tänkte slänga in i burken.

 

Är det några problem med att köra två grafikkort med en skärm på vardera kortet i helt olika upplösningar? Hur funkar det när man vill flytta över muspekaren till andra skärmen?

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig provat med 2 olika skärmkort. Har själv kört med ett modernt ATI Radeon kort med 2 skärmutgångar i samma kort.

 

Kan dock svara på muspekarfrågan! Windows har en inbyggd funktion där du själv i en 2D modell placerar den sekundära skärmens förhållande till den primära. Dvs på ren svenska att du ställt den andra skärmen till höger eller vänster om din nuvarande skärm. startknappen o alla ikoner hamnar på din primära skärm och sen är det bara fritt fram att leka :D Dra musen till vänster om du har den andra skärmen till vänter och pekaren hoppar dit! Ett nöje för nördar? Vet inte riktigt, tröttnade efter ett tag! Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok. Använder du DVI-utgången + adapter för att köra på två skärmar eller finns det något Radeon-kort som har två VGA-utgångar?

 

Om du kör med DVI, är det någon nackdel med att köra på det (borde väl inte vara det, men ändå :) )?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen dvi utgång utan använder mig av en plattskärm och en vanlig skärm. DVS, jag kör den "vanliga skärmutgången" på den "vanliga skärmen" och på den platta kör jag "digitalutgången" vilket liknar en vanlig utgång förutom att den är bredare och levererar bättre bild till plattskärmar.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Japp.. ingen rocket science direkt.

 

Sitter på jobbet med ett extra grafikkort i burken och kör på 2 skärmar.

 

Hemma så har jag en kabel till tv:n och kan då köra en film från datorn till tv:n och surfa runt på den vanliga skärmen samtidigt..

Fast det funkar lite sisådär eftersom att jag inte kan köra helskärmsläge på filmen när jag kör på det viset.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag hade en 10" LCD-skärm som stod i klädkammaren (en klädkammare som agerar serverrum), så var jag ute efter att lyfta över den lilla skärmen till min arbetsdator.

 

Efter att ha fått tag i en 14" CRT och ett Matrox PCI-grafikkort för 150:- så är jag mer än nöjd.

 

Tillsammans med Ultramon börjar jag upptäcka vad jag missat och gråter nästan floder för att jag inte gjort detta tidigare. :)

 

Tack för input, alla...

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en 10" LCD-skärm ... en 14" CRT och ett Matrox PCI-grafikkort för 150:- så är jag mer än nöjd.

 

Jag skall omedelbart sluta gnälla, sitter här med dubbla 19" TFT till min arbetsstation. Då får jag väl också vara nöjd, kanske t o m mer än nöjd...

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall omedelbart sluta gnälla, sitter här med dubbla 19" TFT till min arbetsstation. Då får jag väl också vara nöjd, kanske t o m mer än nöjd...

 

Inte göra mig avundsjuk nu, tack... Men det är klart - en 10" känns ju häftigare än en 19", när jag blivit blind av att anstränga ögonen kanske vi kan byta?

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...