Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för konvertering mellan mp3-filer(olika bitrate osv). Ska jobba automatiskt så fort man lägger en fil i en mapp.


Prime_66

Rekommendera Poster

Ja, som rubriken säger. Jag söker ett program som automatiskt kan konvertera mellan olika mp3-format. Och det ska göras av sig självt när man droppar en mp3-fil i en viss mapp. Filerna som skapas ska döpas till samma nya namn som jag ska kunna ha ställt in innan. Finns det något sånt här program? För er som känner till Pitstop som används inom den grafiska industrin, det är ett liknande program jag söker fast för mp3:or.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bra idé att konvertera mp3 mellan olika bithastigheter -- kvaliteten blir gräslig när man kodar om. Ogg Vorbis har stöd för nåt som kallas "bitrate peeling", vilket innebär att man genom att skala av några bitar på varje sampel kan minska bithastigheten, utan att behöva koda om ljudet. Fast jag vet inte om det finns nån implemetation som utnyttjar det...

 

Men om vi håller oss till mp3 så är det enda vettiga att utgå från oförstörda ljuddata (t ex WAV eller FLAC).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, men jag ska göra är att jag vill göra om mp3:or i 128 Kbps till 48 Kpps för att det ska gå att lyssna i realtid från min webportal. De med dålig upplösning är alltså bara till för streaming. Kvaliteten behöver inte va så bra. Tycker man om det man hör laddar man ner versionen med full upplösning. DU kännner inte ett program som heter LAME? Fick ett tips om det. Jag använder PHP och man ska tydligen via "exec" kunna starta LAME (mp3-kodare) från PHP och säga till det att göra en kopia av en mp3:a i sämre upplösning plus ange ett nytt filnamn osv. Ska sätta mig in i det. Men har du några andra bra tips vore jag tacksam. Jag vill nog inte använda Ogg vorbis. Stöds inte av t.ex Windows media player, I-pod osv.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, LAME är nog det bästa alternativet (http://lame.sf.net). Men det är fortfarande så att det vore bättre att utgå från WAV eller FLAC e.d. Har bara tillgång till inspelningarna i MP3? Du får mao betydligt sämre kvalitet om du gör MP3@128kbps->WAV->MP3@48kbps än om du gör WAV->MP3@48kbps.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae. Filen laddas upp i mp3-format av användaren. Streaming kvaliteten behöver bara vara ok, inte mer. Nu har jag problem med LAME. När jag kallar programmet genom php:

 

 

exec('lame --abr 48 fil1.mp3 fil2.mp3');

 

lame startas i bakgrunden och börjar produera filen. Men det slutar så fort det har gjort 8 Kb. Alltså av någon konstig anledning slutar programmet att jobba innan hela processen är klar. Det är inte så att programmet avslutas. Vad kan det vara för fel? jag har kollat så att det inte PHP.ini som är felet. Tiderna för hur länge ett script kan "jobba" räcker väl till. Frågan är om det kan vara någon inställning i Apache 1.3 som jag kör. Eller ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...