Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettproblem!


Daily

Rekommendera Poster

Jag har en diskett som verkar som den har crashat. Den vill att jag formaterar den. Jag vet att jag läst någonstans att man kan rädda en sådan diskett med ett program men hittar inte vart!

 

Är det någon som vet vad man kan använda för program för att rädda en sådan diskett med?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland men inte alltid så går det att reparera disketten med Symantec's program Norton Disk Doctor som ingår i Norton Utilities i Norton SystemWorks.

 

Detta är dock ett betalprogram, har du provat om Scandisk kan reparera den?

 

Scandisk finns med ibland Tillbehör - System Verktyg i Windows eller du kan hitta den under fliken verktyg om du tar egenskaper på disketten i utforskaren eller under "Den Här Datorn"

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Hjälp! Så gör man inte ! :-( Jag har för övrigt gjort detta fel för ett tag sedan därför det var länge sen jag höll på med defekta disketter. Första gången det drabbade mej var 1991-1992 innan han som jag hade fått låna datorn av bytte ut diskttenheten. När man misstänkter att en diskett kan vara skadad så stoppar man in den i en dator som har dos och Windows t.e.x. Jag har en dator med dos 5.0 och windows 3.1. Man börjar med att läsa disketten i Dos. Då ska man använda doskommandot dir absolut inte chkdsk check disk. Det var det felet jag gjorde för ett tag sedan. Jag trodde disketten var tom och skulle kolla om det var defekta sektorer på den.

 

Om man får meddelandet datafel eller dataerror så trycker man ignore. Om det upprepas så tar man ut disketten och sätter i den igen. Det samma gäller om man får meddelandet kan inte hitta den sökta sektorn eller sector not found. När man har kopierat över alla filer från disketten till en katalog på hårddisken så kastar man bort disketten och tar en ny diskett och kopierar filerna till den. Numrra finns det ju USB-diskettenheter som man kan koppla till sin nyare dator och därifrån samla alla filerna från disketter som man har och bränna dem på en arkiv cd eller DVD. Gamla filer vill man ju gärna läsa och vanliga cd och DVD räcker inte så länge. Men försök inte att rädda filerna från USB-diskettenheten på den nya datorn. Det går inte! Risken finns att du förstör disketten ännu mera.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria!

 

Observera att detta är en tråd från 2004 och med stor sannolikhet har Daily slutat använda disketter för länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria!

 

Observera att detta är en tråd från 2004 och med stor sannolikhet har Daily slutat använda disketter för länge sen.

Men jag har precis börjat använda disketter igen... Jag fick en pentium 200 för några år sedan från ett företag. Den datorn har jag faktiskt haft som backup dator. Den låter inte heller som mina nyare datorer gör. Men tyvärr vet jag inte när den går sönder men jag hoppas att den håller länge till. Men till slut så börjar lagren i hårddisken att ändra form :-( Och då kan den krascha när som helst. När jag fick den så var Windows 98 installerat på den. Därför var den så slö.

Det var alldeles för lite ramminne på den för Windows 98. Men för Windows 3.1 så funkar det utmärkt. Windows disketterna har jag naturligtvis också gjort backup på. Disketter håller i drygt 10 år precis som det står i böckerna. Men om man använder en diskett mycket så håller den inte längre än 1-2 år.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men jag har precis börjat använda disketter igen... Jag fick en pentium 200 för några år sedan från ett företag. Den datorn har jag faktiskt haft som backup dator. Den låter inte heller som mina nyare datorer gör. Men tyvärr vet jag inte när den går sönder men jag hoppas att den håller länge till. Men till slut så börjar lagren i hårddisken att ändra form :-( Och då kan den krascha när som helst. När jag fick den så var Windows 98 installerat på den. Därför var den så slö.

Det var alldeles för lite ramminne på den för Windows 98. Men för Windows 3.1 så funkar det utmärkt. Windows disketterna har jag naturligtvis också gjort backup på. Disketter håller i drygt 10 år precis som det står i böckerna. Men om man använder en diskett mycket så håller den inte längre än 1-2 år.

/Maria

Hej Maria,

Kul att du har en gammal dator som fungerar med Windows 98.:thumbsup:

 

Men denna är sannolikt på upphällningen och att ens fundera på att lagra viktiga data på en sådan är inte så bra.

Dessutom skall man helst inte ens gå ut på internet med en dator som har Wndows 98 pga. av att det är ett operativsystem som inte stöder senaste Antivirus och brandvägrar och därmed väldigt sårbar för säkerhetshot.

 

Det du säger om hårddisken är jag däremot brydd över:

Men till slut så börjar lagren i hårddisken att ändra form :-( Och då kan den krascha när som helst. När jag fick den så var Windows 98 installerat på den. Därför var den så slö.

Är det en gammal hårddisk från mitten av 90-talet så är ju den helt klart långsam och slö och inget jag under några som helst omständigheter kan rekommendera att lagra viktiga data på.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Pentium-dator som extern brandvägg-router. Den har linux som OS och varit i denna användning 24/7 i 8 år utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har en Pentium-dator som extern brandvägg-router. Den har linux som OS och varit i denna användning 24/7 i 8 år utan problem.

Hej,

Vad jag menade med att inte ha viktiga data på en gammal HDD är just därför att den kan krascha vilken minut som helst, eller att den kraschar om 5 år.

 

Det är egentligen inte frågan om, utan när.

Se denna tråd också: http://eforum.idg.se..._1#entry1545946

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt medveten om att den kan krascha när som helst. Det är också därför jag gör backup från den regelbundet. Men mina cd och DVD som jag brände i början de blev ju dåliga därför så lät jag filerna vara kvar på den datorn som jag fick. Jag har en annan dator också som jag har Windows 98 på. Den fick jag 1999. Den är också kraschfärdig. Det vet jag för HDD health har visat att spin up time har ändrats. Den har jag gamla spel på. Och spelen de har jag lagrat på arkiv cd och på arkiv-DVD. De äldsta programmen har jag tyvärr inte kvar för jag tappade bort en sladd till en bandstation som jag hade innan jag köpte en cd-brännare 1999. Sladden till den bandstationen kunde bara köpas i USA. De var olagligt att beställa såna sladdar till Sverige. Dessutom så har några utav de skivorna som jag brände i början blivit oläsliga... Jag som trodde att cd håller länge. Men det gäller bara om man inte använder dem. Dessutom så hade jag inte hittat programmet cd-check då.

Jag har hjälpt en som jobbar med dataräddning. Jag skriver även under rubriken att bevara datafiler.

//eforum.idg.se/topic/310129-att-bevara-datafiler/

Varför göra sej av med en dator som funkar om man dessutom gillar att spela gamla spel. Jag har Windows 7 på den datorn som jag surfar på.

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria,

Kul att du har en gammal dator som fungerar med Windows 98.:thumbsup:

 

Men denna är sannolikt på upphällningen och att ens fundera på att lagra viktiga data på en sådan är inte så bra.

Dessutom skall man helst inte ens gå ut på internet med en dator som har Wndows 98 pga. av att det är ett operativsystem som inte stöder senaste Antivirus och brandvägrar och därmed väldigt sårbar för säkerhetshot.

 

Det du säger om hårddisken är jag däremot brydd över:

 

Är det en gammal hårddisk från mitten av 90-talet så är ju den helt klart långsam och slö och inget jag under några som helst omständigheter kan rekommendera att lagra viktiga data på.

Mvh :rolleyes:

Det är inte den datorn som jag surfar på nu förstår du väl :-) Windows 98 klarar inte bredband vad jag vet bara direkt kabelanslutning. Det surfade jag med 1999-2003 tror jag det var. Långsamma hårddiskar håller länge. Två av orsakerna till att hårddiskar går sönder så fort nuförtiden är att de ibland kan ha dålig kylning och att de är så snabba. Denna dator som jag surfar på nu kommer att gå sönder när den blir för varm. :-( Dataförsäljaren visade mej hur man ska göra för att öppna datorn och ta bort damm. Den andra datorn som jag var tvungen att lämna in på dataräddning gick sönder för att den blev för varm. Dataräddningsfirman satte i ett moderkort och lite annat så nu stängs den av när den blir för varm presic som den ska göra. De på dataräddningsfirman sa att alla datorer numera har den funktionen vilket inte stämmer. Undrar just varifrån de har fått den infon?

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad jag menade med att inte ha viktiga data på en gammal HDD är just därför att den kan krascha vilken minut som helst, eller att den kraschar om 5 år.

 

Det är egentligen inte frågan om, utan när.

Se denna tråd också: http://eforum.idg.se..._1#entry1545946

 

Mvh

 

Min erfarenhet är att gamla hårddiskar håller en högre kvalité än nyare. En orsak till det är att priset för diskar reducerats så mycket att kvalitetskontrollen kostar mera än tillverkningen. När jag började med datorer var det väldigt sällan en hårddisk kraschade. De ersattes av nyare för att deras prestanda och kapacitet inte räckte. Den första hårddisk jag köpte till min arbetsplats (1987) kostade drygt 20000 FIM (~33000 SEK) och var på 20 MB 5¼" bred och 1" hög. Mitt första hårddiskproblem betydligt senare (redan ATA) var att ett program inte ville fungera. Det visade sig att det berodde på en skadad sektor. Resten av disken fungerade utan problem. Mina nuvarande systemdiskar (2 st 10000 rpm Seagate 18 GB SCSI) är från 2002. 2 st har kraschat varav en inom garantitiden ( 5 år) och ersatt. Men förra året kraschade en nyinköpt SATA-disk. Men min personliga erfarenhet är inte att hårddisken kraschar utan byts ut då dess prestanda och kapacitet inte längre uppfyller kraven. Oftast i samband med datorbyte.

P.S. Den första disken var naturligtvis inte en PATA (IDE)- disk utan en RLL som fodrade ett extra instickskort för att styra diskens motorer. IDE -diskar kom först några år senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte den datorn som jag surfar på nu förstår du väl :-) Windows 98 klarar inte bredband vad jag vet bara direkt kabelanslutning. Det surfade jag med 1999-2003 tror jag det var. Den andra datorn som jag var tvungen att lämna in på dataräddning gick sönder för att den blev för varm. Dataräddningsfirman satte i ett moderkort och lite annat så nu stängs den av när den blir för varm presic som den ska göra. De på dataräddningsfirman sa att alla datorer numera har den funktionen vilket inte stämmer. Undrar just varifrån de har fått den infon?

 

/Maria

 

En Win98 klarar bredband utmärkt under förutsättning att det finns ett nätverkskort som fungerar.

 

Alla moderna datorer, har funktionen att dom stängs av om dom blir för varma, en säkerhetsfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det stämmer tyvärr inte.:-( Jaq hittar ingenting i setupen som jag skulle kunna ändra så att datorn stängs av men jag ska ta och ringa hp support. Men det kanske beror på var man köper dem. Jag köpte min på Siba. Ingen riktig databutik alltså.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avstängning vid överhettning har inget att göra med var man köper datorn. Det är dator/moderkortstillverkaren som bestämmer det. Det brukar inte heller finnas någon inställning för det i BIOS-inställningarna när det är en märkesdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

quote name='Cecilia' timestamp='1362309217' post='1602051']
Avstängning vid överhettning har inget att göra med var man köper datorn. Det är dator/moderkortstillverkaren som bestämmer det. Det brukar inte heller finnas någon inställning för det i BIOS-inställningarna när det är en märkesdator.


Datorn som jag fick 2004 var köpt på Lion Tech och den stängde av sej när den blev för varm. Den heter också Lion tech. Nu har Cmos-batteriet tagit slut i den datorn så jag måste ibland skriva dit värdena själv. Men jag kan tyvärr inte skicka in en bild på hur man ska göra. Bilden blir för stor.

OBS! Ändra inte i bios om ni inte vet hur ni ska göra!

Den borde i så fall finnas i min tråd "att bevara datafiler. " Nu har jag brännt en arkiv DVD med gamla filer på min andra dator. Denna dator används bara till att surfa på och att kopiera över vissa program som jag hämtar på nätet t.e.x. antivirusprogram ska det vara. Virusprogram laddar jag inte ner frivilligt. Nu har jag Unchecky installerat också. 
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad jag menade med att inte ha viktiga data på en gammal HDD är just därför att den kan krascha vilken minut som helst, eller att den kraschar om 5 år.

 

Det är egentligen inte frågan om, utan när.

Se denna tråd också: http://eforum.idg.se..._1#entry1545946

 

Mvh

Jag hade Linux också på den datorn efter att jag hade formaterat den då den hade Windows 98 . Men Linux tyckte jag var ganska tråkigt. Jag kunde inte göra så mycket med Linux bara lagra på diskett och bränna en cd-r och sen tror jag att spelaren gick sönder efter detta försök. Sen så kunde jag skriva i ordbehandlingsprogrammet men jag kommer inte ihåg vad det hette nu. Linux versionen var red Hat 8.0. Jag gör backup oftare från den datorn än mina andra datorer. Så det lilla jag förlorar när den kraschar har jag säkert redan kopierat. Precis samma sak med disketten med datafel eller sektor saknas som jag körde chkdsk på. Dessa filer som fanns på disketten kan jag hämta på nätet igen. Filnamnen blev kvar fast det blev filer med storleken 0 .

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en diskett som verkar som den har crashat. Den vill att jag formaterar den. Jag vet att jag läst någonstans att man kan rädda en sådan diskett med ett program men hittar inte vart!

 

Är det någon som vet vad man kan använda för program för att rädda en sådan diskett med?

 

Tack på förhand!

 

Försök att läsa disketten i en annan diskettstation, oftas är det så att disketten inte kommer in helt i stationen eller är att den börjar krångla (diskettstationen). Formatera den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du kan också försöka med att ta ut disketten och sätta in den igen. Det är faktiskt lättast att göra det om man har en dator med dos kvar... Det kan funka med Windows 98 också. Windows 98 kan också ha äkta dosläge. Kolla med mem-kommandot att du är i dos och att inte windows körs.

I Windows XP och högre så får man fel, felmeddeande. Jag läser såna disketter i min gamla dator som jag har Windows 3.1 på och dos 5.0. Sen tar jag disketten och sätter in i min usb-diskettenhet och kopierar till en mapp som jag har döpt till disketter i Windows 7 som jag har nu. Lagra sen de gamla filerna på arkiv cd-r eller DVD-R. Lp-cd-r kan också duga. Arkiv-cd kan inte brännas med alla brännare har jag upptäckt.
Undvik att få kladd och arkiv-skivorna. Det kan påverka kvaliten. Jag har inte testat det utan jag tog bara och kopierade till en ny skiva. Det blir en fläck på den som inte går bort om man inte upptäcker det i tid och sköljer av med vatten. De håller och inte för alla saker om du kör över skivan med stolen så blir det stora märken i skivan. Samma sak gäller om hunden tar den tror jag. Jag testade bara med en skiva. Men snart ska jag sluta helt med disketter. Min gamla dator som jag har Windows 98 på har faktiskt en hel cd-rw-spelare. Och när den går sönder så kan jag ju läsa filerna från mina arkiv-skivor eller bränna skivor i min andra dator. Exe och com-filer är svårast att rädda. Där måste varenda litet cluster vara med...
/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...