Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur löser jag det smidigast?


/ j

Rekommendera Poster

hej!

 

jag har en uppkopling där jag bara har en publik-ip adress, och det är bara den som kommer ut på nätet.

 

Jag skulle vilja lösa det på ett smidigt sätt så att fler datorer kom ut på nätet, att de delade på den ip-adressen, och då har jag oxå tänkt att jag skulle slå på stort och köpa ett trådlöstnätverk!

 

Vad ska jag kolla efter i Accespunkten? vad behövs för att den skall kunna ställas in för att "ta hand" om ip-numret, och att den sen har en dhcp server eller nått liknande som delar ut mörka-ip-nummer till de datorerna bakom?

 

och om jag sen vill köpa en hårdvaru ip-telefon dosa (Kör idag med mjukvara i den uppkoplade datorn) kan jag koppla in den i Accespunkten och att den sen fattar att peka trafiken som kommer till telefonen till dosan ? och den trafik som kommer till de olika datorerna till respektive dator / in och ut ?

 

Har tänkt mig D-Link DI-624, som är en trådlös gateway med NAT firewall med VPN pass-through och en inbygd 4 portars switch, kommer den att funka, eller blir jag besviken ?

 

mvh

/ janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är NAT. På utsidan (public) sätter du din äkta IP-adress och på insidan (private) sätter du tex 192.168.0.254 och sedan aktiverar du DHCP och delar ut adress i området 192.168.0.1 - 192.168.0.50.

 

Trafik som kommer (initeras) utifrån kan bara skickas vidare till en given adress på insidan och denna adressen bör då inte utdelas via DHCP (då vet du inte vilken IP din "dosa" har). I NAT-burken gör det då en portforward till din dosa på den eller de portar som den använder.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...