Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något program öppnas och stängs hela tiden


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Hej,

 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag fått den senaste tiden.

När jag sätter på datorn märker jag att något program öppnas och stängs hela tiden. Är ganska irriterande.

 

(Jag har nämligen ställt in ljudhändelse till när program öppnas och stängs, så det är därför jag märker detta)

 

Men när jag loggar in på Internet så slutar detta program att öppnas och stängas.

 

Hur kan jag ta reda på vad som händer, och vilket program som håller på så här ?

Har Norton Antivirus 2004, som jag söker efter uppdateringar varje dag, plus uppdaterar alla säkerhets uppdateringar från Microsoft så fort det kommer viktiga sådana.

Har även aktiverat brandväggen i Windows.

Har Windows XP Home edition

 

Skulle vara glad om det finns någon här som kan ge mig tips om hur jag kan se vad det är för program som håller på så här.

 

Tackar på förhand

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Tack för tipsen.

 

Men hemsidan www.sysinternals.com som du rekommenderade är på engelska, och jag hänger inte riktigt med i datatermerna på engelska.

 

Finns det inte något sätt där jag själv kan kolla i min dator vilka program som är igång?,

och speciellt veta vilket program som öppnas och stängs hela tiden, för att hitta problemet.

 

Åter igen tack

 

Maryissa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i Startmenyn välja "Kör" och skriv msconfig. Fliken till höger visa vilka program som starar automatiskt.

 

Ad-Ware från Lavasoft finns på svenska och hemsidan kan man också välja svensa som språk.

 

Tsh

 

[inlägget ändrat 2004-08-21 17:46:40 av TSH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack igen för svaret.

 

Här går det snabbt att få svar....fantastiskt....vad bra att jag registrerade mig här.

 

Jag har XP, och jag ska testa det du föreslog och tack att du även talade om att Ad-Ware från Lavasoft finns att välja på svenska.

 

Så jag ska dit och titta också.

 

Åter igen tack

 

Hälsningar

Maryissa

 

[inlägget ändrat 2004-08-21 17:53:05 av Maryissa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att något program vill komma ut på nätet. Kanske har du ett mailprogram som vill hämta mail, eller är det ditt Nortonprogram som vill hämta uppdateringar?

 

Installera en brandvägg som talar om vilka program som vill ut på nätet.

ZoneAlarm är gratis och ganska lätt att använda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service Pack 2 för XP svensk version släpps inom kort (troligen i mitten av september). Vid installtion av detta installeras en brandvägg. Jag tycker den fungerar fint.

 

Annars finns ZoneAlarm som Frippe64 hänvisar till, detta är dock på engelska.

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Ja, jag har tänkt så också, men vilket program skulle det vara ?

Använder bara Outlook Express, och det här problemet har uppstått de senaste veckorna.

Först av och till, men nu varje dag.

 

I Norton har jag avvaktiverat automatiska uppdateringar, då jag hellre själv gör LiveUpdate varje dag.

 

Men det är ju konstigt att detta att något program öppnas och stängs när jag inte är ute på nätet, men när jag loggar in på nätet så slutar det.

Fast jag märker att när jag loggar in så öppnas något mer program, men det är ju så svårt att veta vilka program som öppnas pch stängs hela tiden.

 

Jag upptäckte detta genom att jag har inställning av ljud när program öppnas och stängs, för att ha lite koll vad som händer med datorn.

Annars hade jag ju inte upptäckt detta.

 

Tack för tipset av ZoneAlarm.

Jag använder modem så jag trodde det kunde räcka med den inbyggda brandväggen i XP.

Men jag kanske får tänka om nu.....

 

Tack så hemskt mycket för ditt svar.

Och jag tar gärna emot fler tips och råd.

 

Hälsningar

Maryissa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Tack för det tipset, kanske jag ändå väntar tills Service Pack 2 för XP svensk version släpps med förbättrad brandvägg, eftersom jag föredrar på svenska.

 

Tack för ditt svar

 

Hälsningar

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack för tipset.

Men eftersom jag har Telia internetabonnemang, så har jag där en gratis spärr mot modemkapning.

 

Men tack i alla fall.

 

är så tacksam för alla tips och råd

 

Hälsningar

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej igen,

 

Jag gjorde som du föreslog:

Startmenyn välja "Kör" och skriv msconfig. Fliken till höger visa vilka program som startar automatiskt.

 

Där fanns en del program, ett par undrar jag över.

 

Jag tog en skärmdump av detta.

 

Synd att jag inte kan skicka skärmdumpen här, så jag kan få råd om vad de är och om något av dessa kan vara mitt problem.

 

Men att man inte kan skicka filer här, handlar väl om säkerhet, antar jag.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Ps. detta är ett toppen-forum med så vänliga och hjälpsamma människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att jag inte kan skicka skärmdumpen här, så jag kan få råd om vad de är och om något av dessa kan vara mitt problem.

Kan du inte lägga upp skärmdumpen på din Geocities-hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Synd att jag inte kan skicka skärmdumpen här, så jag kan få råd om vad de är och om något av dessa kan vara mitt problem.

 

Tillhanda håller din internetoperatör en hemsida och FTP-adress dit så kan du alltid lägga upp bilden där. Sen går du in på hemsidan och klickar på bilden. Kopierar adressen och kopierar in adressen i ett inlägg som du postar här.

 

Nu kan andra klicka på länken och få upp bilden i ett nytt fönster.

Kanske så Maratonmannen menar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Ja tack gärna.

 

Min mailadress är Maryissa@idgmail.se ( finns även i mitt användar info)

 

Tackar på förhand för din hjälp, jätte- snällt av dig.

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...