Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tona från en bild till en annan?


Tobbelobbegåbbe

Rekommendera Poster

Tobbelobbegåbbe

Hej!

 

Jag undrar hur man gör för att på ett snyggt sätt tona över från en bild till en annan?

 

Går detta?

 

/Poäng kommer utdelas

/Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel variant:

Importera bild1 -> Markera bilden -> Tryck F8 (Convert to symbol) -> Välj Graphic. Gör likadant med bild2. Placera dom i var sitt lager och lägg dom över varandra. Nu kan du göra en tween genom att börja ena bilden med alpha = 0 (du hittar alpha i propertyn för objektet under dropdown-menyn Color) som sen går upp till 100 och den andra med alpha = 100 som går ner till 0...

 

/OZn

_______________________________________________________

Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbelobbegåbbe

Okej...

 

Jag är med så här långt...

 

"En enkel variant:

Importera bild1 -> Markera bilden -> Tryck F8 (Convert to symbol) -> Välj Graphic. Gör likadant med bild2. Placera dom i var sitt lager och lägg dom över varandra."

 

Sedan fattade jag inte resten...

 

Jag vill alltså att bild1 ska bli bild2 när jag drar övermousen. Själva övergången ska vara en toning?

 

/Poäng kommer utdelas

/tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning:

1. Klicka på frame 1 i det första lagret på timelinen och tryck F5 för att skapa extra frames i din tidslinje, lägg till en sådär 5 frames. Gör likadant med lagret där bild 2 ligger.

 

2. Högerklicka (crtl+klick på Mac) på frame 1 i det lager som ligger överst och välj 'Create Motion Tween'. Markera den sista frame i samma lager och tryck F6 för att lägga till en keyframe. Klicka nu på ditt objekt som du vill skapa en fade på och välj 'color>Alpha>0%' din din dialogruta för 'Properties'. Nu har du skapat en en fade på ditt objekt.

 

3. Nu vill vi att filmen ska spelas upp när du för musen över objektet. Skapa ett nytt lager med en keyframe i sista frame. Markera sista frame och skriv i dialogrutan för 'Actions':

 

stop();

 

Klicka nu på frame 1, sedan klickar du på ditt objekt. Därefter lägger du till i dialogrutan för 'Actions':

 

on (rollOver) {

gotoAndPlay(2);

}

 

Sedan är det bara att testköra filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbelobbegåbbe

Okej!

 

Jag får det inte riktigt att funka med mouseover... i vilket lager, och i vilket frame ska koden

 

on (rollOver) {

gotoAndPlay(2);

}

 

 

ligga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, såg att jag inte skrev med hur man gör en invisible button =)

 

För enkelhetens skull så skapa ett nytt lager med en keyframe på 1:a frame. I keyframen skapar du en rektangel (så stor yta som du vill att man ska kunna klicka på). Tryck F8 och gör objektet till en 'Button'. För att göra knappen osynlig så dubbelklicka på knappen och lägg till 3 st frames, gör sedan hit state till en keyframe. Gå tillbaka up state och tryck delete. Nu har du skapat en Invisible Button. Gå tillbaka till huvudfilmen och markera din knapp. Lägg sedan in koden i dialogrutan för action.

 

Nu tror jag att jag fick med alltihop!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...