Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbpubliceringssystem


Anders Löwdin

Rekommendera Poster

Anders Löwdin

Hej

 

Jag är på jakt efter ett bra svenskt Webbpubliceringssystem, CMS.

Finns det några bra svenska sådana? Finns det dessutom de som stödjer WAI och W3C Webstandarder tro?

 

Vad tycker ni?

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

phpnuke används en hel del och finns dessutom på svenska.

http://phpnuke.org

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget ont om PHPNuke, men den har ju haft otroligt många säkerhetshål.

 

Ciao,

Anders

- som egentligen inte alls är insatt i PHPNuke och egentligen inte borde uttala sig om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ryktas om att GIICorp säljer ett men det är mycket svårt att få tag på, hittills har ingen utanför företaget sett det... ;)

 

[sH]

 

[inlägget ändrat 2004-08-19 15:13:41 av [sH]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Löwdin

Tack för listan!

 

Ja, det visar sig finnas en hel del att välja på. Men svenskt bör det vara och också portad för windows i det här fallet.

 

Annars föredrar jag open source. Något svenskt måste väl ändå finnas??

 

/Anders

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, [sH], jag bara väntade på det inlägget!!! (visste inte om jag skulle lägga det själv först =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men svenskt bör det vara och också portad för windows i det här fallet.

Du har fått flera exempel och du kan hitta massor med fler om du gör en google-sökning. Nästan alla stora (fria och öppna) har idag svensk översättning om det är det du menar med "svenskt", om du av någon outgrundlig anledning vill ha ett svenskutvecklat så får du lite färre att välja på men det finns sådana också.

När det gäller porteringar så är nästan alla webbgrejjer gjorda i PHP, Java eller ASP. Samtliga funkar utsökt under windows och nästan alltid utan att man behöver göra någon port.

 

Att säga att ett CM-system ska ha stöd för W3C:s webstandards är lite vagt som funktionsbeskrivning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Löwdin

För att utveckla funktionsbeskrivningen så är jag ute efter system anpassade efter W3C och WAI, det vill säga mycket av kraven som tas upp Stadskontorets satsning på 24-timmarsmyndigheten. Men det är sant att om systemet använder sig av "templates" så går mycket av det att fixa själv.

 

Ja, gärna svenskutvecklat, då det kan vara lättare att göra affärer då. Jag tänker på support och kontinuitet. Här är det också frågan om en offentlig upphandling i slutändan.

 

 

/Anders

 

 

PS.

Hittande nyss OpenCMS -http://www.opencms.se/sv/. Det verkar som om det motsvarar mycket av mina krav ovan. Dessutom har det den fördelen att det är "Open Source".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Anders Löwdin

Hej alla - Tack för många intressanta uppslag….

 

Jag skulle vilja spinna vidare på ditt, Anjuna´s inlägg - det verkar som du har tagit bort det - om att dyra och riktigt bra CMS-lösningar skulle kunna kosta uppemot 2 miljoner.

 

Ja, då förstår jag att det kan vara billigare med konsulter och mer anpassade lösningar. Men eftersom jag är ute efter de bästa och mest omtalade publiceringssystemen så är även dessa dyra CMS-lösningar intressanta för mig. Om inte annat som jämförelse för att sedan med mycket goda argument kunna strunta i dem och anlita några trevliga konsulter istället. (Jag gör en utvärdering av bra system till en kund).

 

Vad kan det vara för system som kostar uppemot 2 miljoner kronor? Vad jag har hört så kostar en licens på Polopoly-systemet uppemot 800.000 kronor.

 

En annan intressant fråga är vad det är som gör att just dessa dyra system är bättre än andra? Vad jag har sett så har många system väldigt likartade funktioner och jag inbillar mig att just frågor som tillgänglighet, WAI och standardisering, W3C kan vara avgörande punkter där systemen skiljer sig.

 

Hoppas detta var något mer klargörande än mina tidigare inlägg.

 

Vänligen

/Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan det vara för system som kostar uppemot 2 miljoner kronor?

 

Det var därför jag tog bort inlägget, insåg att det var fullt av sakfel. Det var Polopoly jag tänkte på och 800.000 som du säger verkar mer rimligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jag hade kontakt med Nocom för nåt år sen, de påstod då att en standardinstallation av Vignette låg på ungefär 2 miljoner.

Sen hade visst IBM nåt också som var ännu dyrare (men det kommer jag inte ihåg vad det hette).

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...