Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brygga WLan

Mol

Recommended Posts

Jag har en DI624+ med tre trådlösa klienter och två burkar anslutna på "vanligt" :) sätt. Eftersom jag har ganska långt mellan inkommande lina och den burk som står längst bort så har trådlöst varit perfekt - efter lite strulande i början så har allt funkat klockrent.

Nu är jag på väg att plocka in ytterligare en server på nätet - en server som också står en bra bit bort från inkommande lina. Ett alternativ är ju att kasta i ett PCI-kort så att den också blir trådlöst ansluten, men helst skulle jag vilja ha frihet att köra lite andra operativ än MS-operativ, vilket gör att drivrutiner blir ett problem.

Min tanke var då att på något sätt fixa så att båda maskinerna (som annars skulle ha haft PCI-kort) ansluts via Ethernet och att sedan kasta in någon form av WLan <-> Ethernet-brygga i båda ändar, ungefär:

(Dator + Dator) <- Ethernet -> Brygga <- WLAN -> Brygga <- Ethernet -> Router

Jag måste ha samma nät på båda sidor - måste kunna sätta upp Port Forwarding på routern så att exempelvis port 80 går från min fasta lina till servern som sitter på andra sidan det trådlösa nätet.

Spontant var tanken att köpa två DLink DWL 2000+ AP eftersom dessa ska kunna brygga två nät - frågan är dels om båda sidor av WLan-kopplingarna kommer på samma nät och dels om det finns något annat (helst billigare :)) alternativ.

Någon som vet?

En brygga _ska_ fungera precis så som du har tänkt dig, mao. bara 'förmedla' trafiken utan att ändra något (ändrar den något så är det ingen brygga längre, utan en router).

Jag har däremot stött på problem i vissa specialsammanhang gällande radiobryggor. I detta specifika fall så skickades paketen från en dator till en annan via bryggan helt korrekt, men MAC-adressen för avsändande paket var bryggan, och inte avsändande datorns MAC-adress. I mitt specifika fall innebar det att en viss applikation inte fungerade. I ditt fall betvivlar jag att något liknande skulle ha betydelse.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Hmmm... Min tanke var också att det skulle funka på det viset.

Möjligen är det inte alla tillverkare som förstår vad en brygga är... Har tittat på Netgears Wireless Bridge (http://www.mycom.se/produkt/netgear_wireless_bridge_802_11bg_21231.html) och enligt Netgear själva så får bryggan en egen IP-adress i det trådlösa nätet, och jag kan ju inte kan sätta Port Fw till bryggans IP-adress om jag exempelvis sätter en hubb bakom bryggan för att kunna sätta flera burkar där.

Skumt, skulle jag vilja säga...

/M

Har själv en Netgear AP 624 + en brygga 101. Bryggan står i källaren o "bakom" den en switch med flera servrar. Vanliga trådlösa klienter har jag flera i hela huset. Inga som helst problem med port forw osv, bryggan är precis som den skall vara, osynlig på IP-nivå. Däremot ligger dess MAC-address med i AP'ns filter.

Hej Joe,

Det där låter ju perfekt! Får klienterna bakom bryggan alltså varsin IP-adress av din router på andra sidan av den trådlösa förbindelsen? Men, vad menar du med att MAC-adressen ligger i AP:n? Är det bara för att godkänna bryggan som en klient?

(har ingen "ensam" AP utan en router)

Ja, varje enhet bakom bryggan har egen IP-address - antingen fast eller tilldelad. Min Netgear 624 är ju eg en router, men jag använder den bara som AP eftersom jag har en hårdvarubrandvägg "ytterst".

Bryggans MAC-address har lagt till i APn som tillåten att ansluta i ett sk mac-addressfilter.

Fantastiskt, nu måste jag nog knata iväg och köpa en Netgear-brygga...

Hoppas den och min DLink blir bra kompisar. :)

Tack för hjälpen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...