Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstarter pga kylningsproblem!


punktcom

Rekommendera Poster

Har haft problem med min dator när det gäller kylningen av processorn. När jag arbetar med tyngre saker som grafik mm, så händer det jämt och ständigt att datorn helt plötsligt bara startar om (processorns temp: 64) Detta hände även när jag skulle installera XP på nytt. Då kom det upp helt konstiga felmeddelanden under installationen som tydde på överhettning. Jag testade då att rikta min "rullande AC" in i systemet (processorns temp: 15) och då funkade allt perfekt. Ibland räcker det att installera ett tyngre program, så startar systemet om. Måste då stänga av datorn en kvart, annars startar den om igen så fort jag är inloggad i windows.

 

Jag har bytt både processorfläkt och grafikkortsfläkt pga att dom gammla surrade. Tycker det är konstigt med tanke på att jag bara har en Athlon XP 1800+, 512ram och ett Gforce 4, 128mb kort.

Ska man behöva slänga in vattenkylning eller någon gigantisk fläkt på en så pass basic dator? Något måste vara fel...

 

Tips någon? :)

 

/punktcom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så att det var i samband med att det var +30ºC varmt nu i augusti och att din låda står inklämmd i något hörn.

Med så varm luft och med dålig luftväxling så sugs den värmda luften tillbaks in i lådan och värms ytterligare.

 

En annan ganska vanlig orsak är för mycket kylpasta mellan prosessorn och kylflänsen, har man bara ett tunt lager så blir värmeöverföringen effektivare men har man för mycket så blir resultatet det motsatta och prosessorn kan gå varm.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna som du satte in, istället för dom du bytte ut, hade dessa samma kapacitet som dom gamla? -Tystare fläktar av samma storlek, KAN ha lägre effektivitet än de som satt som original..

 

Sen kan det vara ett annat problem: 1800+ processor säger du.. Moderkortet kan ju börja bli lite gammalt.. Själv kör jag en 2100+ med nästan samma grejor som du när det gäller grafik, men har ett moderkort jag köpte "sportlovet" 2001.. [bytt processor, grafikkort och HDD sedan dess. men moderkortet är detsamma..]

 

Superstabilt i mitt fall, och skrotas enbart för att det blir ett plattformsskifte från 32 till 64 bitar.. Kanske låter jag den gamla burken bli en server eller en leksak för barnen.. Hursomhelst: Omstarter kan bero på att en/någon/några komponent (-er) håller på att "ge sig".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är relativt billigt att prova är att montera en fläkt fram, du bör ha någon plats för detta. Antingen i hållaren för hårddiskarna eller i botten. Denna ska ta in luft.

 

Samt en bak, som tar ut luften.

 

Jag har själv en AMD 2800+, och har aldrig kommit över 60 grader oavsett med vilka tyngre program den får jobba med. Men jag har en 120 mm fläkt fram och en likadan bak, dessa flyttar ca 2.8 m³ luft i timmen. Samt att jag har en i sidan mitt för grafikkortet som tar in luft, dock en liten 80 mm fläkt.

 

Men jag kommer förvisso inte lägre än 52 grader, men det beror på mitt gamla grafikkort med heatpipe istället för fläkt som avger sin värme mitt framför cpu-fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna: Nej, detta har varit under säkert ett år, så den blir överhettad även under vintertid då det är svalare i rummet! Någon kylpasta har jag inte sett kring processorn.

 

Virtuosen: Problemet hade jag även innan jag bytte fläktarna. Att moderkortet skulle vara gammalt tror jag inte, men tanke på att processorn och moderkortet var bland det bästa då jag köpte det, och som även skulle arbeta bra tillsammans. Men det kan även vara så som du säger, att någon komponent håller på att ge med sig! Frågan är då hur man felsöker det? :)

 

Peddler: Det kan vara en idé att testa med fläktarna faktiskt. Men jag är även lite inne på det som "Virtuosen" skrev, att det kan vara något som håller på att ge med sig. För vad jag kommer ihåg, så hade jag inte dessa problemen i början. Nu kan jag knappt bränna en CD, utan att den startar om någon gång under bränningen.

 

Tack för alla svar!!!

 

(Här är en äldre tråd som jag gjorde innan. Kanske finns mer information som kan vara till hjälp. Jag tänker då främst på olika felmeddelanden som kom upp under XP installationen, att någon komponent var fel eller trasig. //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=472893)

[inlägget ändrat 2004-08-19 15:17:09 av punktcom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1800+ finns väl i minst 2 varianter, där den äldsta är varmast.

 

Undrar förresten om datorerna börjar bli "färdigutvecklade" nu?

-Tja, jag låter nog som IBM:s VD 1948 eller när det var när han sa att datorer var färdigutvecklade...

;)

 

Mina burkar har nu funkat bra i flera år, och den mest "starkaste", dvs. den med 2100+, orkar med det mesta. Min fantasi börjar tryta..

 

Åter till topic:

Värmeproblem brukar visa sig på sommarens varmaste dagar. Lättaste lösningen för "vanliga" människor: Kör inte tyngsta programmen dom dagarna det är 25-30-grader varmt.

 

Kylproblem under övriga året: Öppna fönstret!

;-D

 

[skojar faktiskt inte, kan man strunta i att köra tunga program när det är "svinhett" väder, så har man ju mycket vunnet..]

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...