Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sonnythe

automatisk uppspelning av mpg filer borta??

Rekommendera Poster

sonnythe

Tja.

Jag ominstallerade windows xp idag och instalerade senaste SLD codec pack. I samband med att jag instalerar ett codec pack (nemo också) så försvinner möjligheten att direkt och automatiskt spela upp filmer från internetsidor med formatet .mpg. Det enda som händer är att det står "ansluter..." för att sedan hänga programet wmplayer.exe.

Jag har dock fått till det så att jag kunnat behållit denna bra funktionen genom att välja minimal installation av nimo codec pack. Problemet då är att man inte får med alla codecs som man vill och man då inte kan spela dom filmer man vill.

Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att "ha kakan och samtidigt äta den" : ) dvs. att kunna installera ett fullt codecpack om samtidigt bibehålla den automatiska uppspelningen av mpg. filer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sune32

Det låter som om det är problem med en eller flera av codecarna. Vanligtvis när man installerar ett codecpaket kan man välja vilka man vill installera. Du kan antingen själv testa ut vilken/vilka det är som gör att din browser hänger eller söka på nätet för att se om nån annan redan gjort jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Ja, usch codecpaket. Framförallt installation av flera samtidigt. Som upplagt för strul. Codecar registrerar sig i Windows för att de vill hantera en viss del av avkodningsprocessen. Ibland blir det ett sådant spindelnät av codecar och diretcshowfilter att Windows får svårt att hitta en lämplig väg ut.

Om bara autouppspelningen av .mpg filer havererat kan du kanske vara glad...

Installerade själv om datorn nyligen, de codecar jag hittils installerad är:

ffdshow

Lame-mp3 (för kodning)

Xvid

DivX

Huffyuv

DirectVobsub

Får väl även snart installera en AC3-codec. (och kanske ogg och Matroska)

Vill man även se Quicktime och Realmedia får man väl även installera dessa.

Min enkla filosofi är att jag installerar det jag behöver när/om jag behöver det. Kanske jag tittar efter vad som finns i en del codecpaket för att se om något nytt och spännande dykt upp, men jag behöver aldrig mer än något fåtal komponenter i paketet.

Tips - ladda hem Zoomplayer. Den påpekar snyggt om det saknas någon codec eller directshowfilter som ZP vill/kan använda vid uppspelning på datorn.

Finns även en mediaguide hos Inmatrix.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...