Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att hitta TV3


StaLin

Rekommendera Poster

Är lite ny på TV-kort och har en liten fundering som jag inte hittar någon information om i andra inlägg här på IDG.

 

Jag hittar bara SVTs kanaler (okodade) och TV4s (kodade och icke-kodade), men inga andra såsom t ex TV3 (okodad) eller Femman (kodad).

 

Ska det vara så?

 

Jag har letat med det medföljande programmet "VisionPlus VisionDTV" samt ProgDVB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, ska kanske säga att det hela rör sig om marksänd TV så jag borde väl få in TV3? Dessutom borde jag väl hitta kodade kanaler (även om jag inte kan se på dem) eftersom jag hittar olika kodade TV4-kanaler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marksänd TV3? Du skojar... Du menar digital-TV och då måste du ha ett kort (abonnemang) för att se på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skojar inte. TV3 sänder i marknätet, det digitala that is.

 

Man ska, såvitt jag förstår, inte behöva kort för TV3. Se denna länk: http://www.boxer.se/?page=842 .

 

Dessutom, som jag skrev tidigare, så borde jag väl hitta även kodade kanaler även om jag inte kan se dem (jag hittar ju kodade TV4-kanaler).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skojar inte. TV3 sänder i marknätet, det digitala that is.

 

Ja, det vet jag, men du skrev inte att det rörde sig om digital-TV.

 

 

Edit: läste slarvigt!!! sorry!

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-18 14:12:04 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tänkte mig inte för och specifierade därför inte tekniken. Sorry.

 

Men det står också:

 

SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, TV3, ZTV, TV4

Dessa kanaler går att se utan programkort.

 

Dessutom, som tidigare skrivits, så bör jag ju hitta kodade kanaler även om jag inte kan se dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så korkat att du måste ha en boxer-burk för att det ska funka? Att du bara får in svt1,2 och tv4 med "fel" burk?

 

Bara en gissning, men det låter lite fånigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika kanaler ligger i olika frekvensband - svt och fyran ligger i ett lägre frekvensband och har bättre mottagningsförhållanden beroende på antenn, koax etc.

 

Mitt tips är att du kollar antennsidan först så att du har tillräckligt bra mottagning....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frispark:

Vettigt förslag. Jag tänkte på antennen förrut, men eftersom SVT gick in slutade jag fundera på antenn.

 

Mr Andersson:

Tack för ditt försök att hjälpa mig, men om du inte läser hela mina inlägg har du inte möjlighet att hjälpa mig. :-)

 

 

Tack för hjälpen alla, jag kollar antennen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av dvb-t kort men du är inte den förste som verkar ha problem med att få in kanaler.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=601518

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=593759#593759

 

Här på sidan 6 står lite om signalstyrka/kvalitet.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=6&skrivelse=224

 

En till med problem.

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=107583&forum=17

 

[inlägget ändrat 2004-08-18 21:09:19 av theWheel]

[inlägget ändrat 2004-08-18 21:10:36 av theWheel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson:

Tack för ditt försök att hjälpa mig, men om du inte läser hela mina inlägg har du inte möjlighet att hjälpa mig. :-)

 

Nja, faktum är det att jag är så överkorkad att jag inte fattar vad jag läser och än mindre fattar att jag faktiskt inte fattat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hade en bordsantenn i garaget som borde täcka alla områden. Och med den inkopplad hittade jag alla kanaler, men tyvärr var signalerna för svaga för att titta. Men problemet löst!

 

Tack för hjälpen alla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nej, problemet inte alls löst. Jag har nu köpt en Boxer-box och får in alla kanaler, såsom t ex TV4 film, CNN, Eurosport etc (utom TV3, Femman och Canal + som tydligen ligger inom ett frekvensområde som min antenn inte klarar). Men på datorn får jag inte in ett skit (knappt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du lyckat få in kanalerna med en boxermottagare innebär inte att signalen är tillräckligt bra föra att dvb-t kortet ska hittta kanalerna.

Jag vet inte om det är ett internt eller externt dvb-t kort du har men ett internt kort verkar vara det kort som kräver bäst signalkvalitet av alla tre varianter (internt, externt, boxermottagare).

Du skriver "Jag hittar bara SVTs kanaler (okodade) och TV4s (kodade och icke-kodade)", så då fungerar ditt kort men att du inte får in dom övriga kanalerna tyder då på att dina signaler in till kortet är för dåliga.

 

Kolla lite mer på antennbiten och börja med att kolla om den är rätt riktad mot masten. Försök att få så bra signal som möjligt på ex. boxerns signalstyrkemätare. Koppla antennen direkt till datorn utan signaldämpande splittrar för att dela upp signalen mellan ex. tv och dator. Prova att dra en provisorisk ny antennkabel direkt mellan antenn och dator. Fungerar det fortfarande inte så gå till en tv-handlare och be att få låna en större/bättre antenn för att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV3, Kanal 5, CANAL+, Disney channel och DTU ligger på den högsta frekvensen, 778 MHz åtminstone från Nacka sändaren. Din antenn räcker nog inte hela vägen. Kollade min täckning på Teracoms hemsidor. Hade lägsta möjliga signalstyrka, 1 på en skala 0-5. Köpte en aktiv "husvagnsantenn" på Clas Ohlson. fick perfekt mottagning.

 

Notera att de tidigare fria kanalerna TV3, ZTV, TV8 numera är kodade hos Boxer.

Återstår bara SVT, TV4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...