Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Co Location / Dedikerad server

gustis

Recommended Posts

Hej,

Detta har kanske inte direkt med webb att göra, men indirekt finns det i alla fall en koppling.

Jag står inför valet att välja leverantör av en dedikerad server alt. co location.

Någon som har erfarenhet av vem man skall/skall inte välja och vad man bör tänka på vad gäller valet av leverantör?

Tacksam

Kanske inte direkt erfarenhet av det men men...

Bortsett från självklara saker som vilken hårdvara och vilken kvalitet på internetkopplingen som erbjuds spelar det nog väldigt stor roll prismässigt vilken nivå av support man vill ha.

T ex ska man sköta 24/7-support helt själv eller ska "de" göra det?

Jag har under några år använt mig av Bahnhof för co-location. Det du måste tänka på är vad du vill göra med din server, ska den bara stå för web/mail/dns och sånt eller vill du ha den som en spelserver?

Bahnhof tog ungefär 5000:- / kvartal (inkl moms) för den server som jag hade stående där. Det var då en 1U server, och priset går genast upp om man vill ha större höjdenheter. I mitt pris fick jag 2 IP adresser och 15 Gb trafik/månad i 100 mbit vilket är ok om man bara planerar att köra några webbar, mail och DNS. Men det räcker inte över huvud taget om du vill köra en spelserver.

Det var ett tag sedan jag plockade bort min server från Bahnhof för att flytta den till ett annat co-location företag som heter Internet Border. Anledningen till den här flytten var egentligen att jag startade ett företag med några kompisar och vi fick ett bra pris, dock kommer jag inte ihåg hur mycket vi betalar där just nu...

Ett råd är att du kollar upp så många co-location firmor du kan som helst ska finnas i din närhet om du nu måste dit för att konfigurera någonting, till exempel om du måste omkompilera en kernel (*nix). Ta kontakt med deras sälj och gärna även teknik avdelningen och ställ så många frågor du bara kan, hur mycket fri trafik ingår i priset, hur stor får servern vara osv. Tänk oxå på att om co-location firman säger att det är fri trafik så ska du rygga tillbaka, det finns ingenting som heter fri trafik på internet... Om du planerar att sätta upp en spelserver bör du även tänka på de peeringavtal som finns hos leverantören. Du vill ju ha bra ping till alla större internetleverantörer i Sverige om du kör en spelserver.

Ett förslag kan vara att gå igenom listan hos SUNET över internetleverantörer och se vad dom kan erbjuda för co-location program till just dig.

Slutligen, lite länkar

SUNETs lista över internetleverantörer: http://katalogen.sunet.se/kat/business/corporations/computers/internet/service_providers

Bahnhof co-location: http://isp.bahnhof.se/hosting/colocation.php

Internet Border hosting: http://www.internetborder.se/4.165f5bbc203ad7fff27.html

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

Tack!

Tanken är att köra huvudsaklien webb och WAP.

Vi skall hosta för våra kunder runt om i världen.

Huvudsakligen kommer det att röra sig om att hosta 2 webb + innehåll för ett antal WAP siter.

Tanken är också att köra vårt egenutvecklade CRM-system som körs över PHP+MySQL. Dock ingen mailserver.

Vad jag har sett hittils skiljer sig väldigt i pris/prestanda. Hårdvara har jag hyffsad koll på. Det är trafikmängd och pingtid som oroar mig, hur mycket som egentligen går åt.

Allt från 80Gb/mån för runt 1500.- ex / kvartal och uppåt. Vad som oroar mig är valet av leverantör och plats.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...