Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Radio??

Izzo

Recommended Posts

Jag undrar hur en radio fungerar utifrån det att strömmen har kommit in i grunkan och gått föbi transistorn? Hade varit tacksam om jag fått ett godtyckligt svar...

////Henke

Mr Andersson
Hade varit tacksam om jag fått ett godtyckligt svar...

Är det inte bättre att få ett bra svar...?

Det hade det kanske. Fick i alla fall dig att känna dig smart för ett litet tag, du kanske till och med fick ett litet leende på läpparna. Iså fall unnar jag dig det.

Mr Andersson
Fick i alla fall dig att känna dig smart för ett litet tag

Du antyder alltså att jag är korkad i övrigt? :)

Jag bara skojar med dig!

Iså fall unnar jag dig det.

Tack, tack!

Du verkar lite känslig där Izzo.

Ditt eget sätt att uttrycka dig i ditt första inlägg var lika "stöddigt" isåfall ("Hade varit tacksam om jag fått ett godtyckligt svar...")

För att återgå till din fråga; exakt hur detaljerat vill du veta hur en transistorradio fungerar och på vilken kunskapsnivå vill du ha det förklarat? (Med det menar jag: vill du ha en översiktlig förklaring, eller en beskrivning på elektroniknivå?)

Det finns massor av böcker på biblioteket som behandlar ämnet, ett ställe många verkar ha glömt bort i dessa onlinetider.

Men en ypperlig resurs och man får låna gratis!

vill du har en beskrivning i detta stuket eller?

Antennen låser in den frekvens som du har valt t.ex. 105,8 MHz. Detta görs med en potentimeter (En resistor (Motstånd) med variarande motstånd).

Den signal som kommer in passera ett lågpass filter som filtrerar bort bärarfrekvenser 105,8 MHz Så endast informationen är kvar. Den signal som är kvar förstärks ett antal gånger (olika på olika radio). Sen filterar man ut vikningen som gers av förstärkningen genom ett lågpassfilter igen.

Sen kan man lyssna på det efter några till kretsar.

Vill du ha en mer ingående beskrivning så skriv tillbaka.

/Nenna80

tack för ditt seriösa svar, det uppskattar jag... jag skulle inte tacka nej till en mer ingående beskrivning...

henke

Det jag kommer att förklara är FM (Frekvens Modullerad) signal. vill du har beskrivning på AM (Amplitud modullerad) eller PM (Fas modullerad) Får du skicka ett nytt svar.

Några begrepp jag kommer att använda:

Fc=Bärarfrekvens, den frekvens du ratta in på radion

Fs=Det är tal och musiken

F=Den signal som skickas ut i luften

Hos radiostationen:

Man använder sig av en vanlig cosinus våg. (Det är en försjuten sinus våg med 90 grader.) Den ändrar man frekvensen (därav FM) på med hjälpa av en VCO, voltage-controlled-oscillator. I VCO:n skicka man in Fs fast som en amplitudberoende signal som omvandlas till Fs som är beroende frekvensen allstå en FMsignal.

Fs mixas med Fc och ut ur sändarantennen skickas F.

Hos dig:

Den beskrivningen jag gav innan är ju i dina radio men den enklaste fm motagaren är ju först en lokal oscillator där man skicka in F samt Fc och ut ur den får man Fs. Efter det har man två spolar kopplade parallellt mot varandra så signalen överförs elektromagnetiskt från den ena till den andra. Efter den andra spolen har man två kondensatorer och en diod och ett motstånd. En gullig liten koppling som gör att man får tillbaka Fs i amplitudberoende som man förstärker och dela diskant från basen och sänder ut till högtalaren.

Är det på för hög nivå beskrivningen eller förstå du vad jag menar?

/Nenna80

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...