Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ändra upplösning för TFT


JR

Rekommendera Poster

en tft-skärm som är optimerad för tex 1280x1024, hur fungerar om man då i stället väljer en annan upplösning? Blir bilden lustig på något sätt eller blir det som med vilken CRT som hellst? Tänkte framför allt på spel där grafikkortet kanske inte pallar med den högre upplösningen och man blir tvungen att gå ner några snäpp.

 

vet ni för övrigt några skärmar som kan rekomenderas även för hardcore gamers utan att de gnäller på eftersläpningar? Inte för jag tillhör den gruppen männinskor, men jag vill ändå ha en skärm som pallar alla möjliga tillämpningar (och gör det på ett bra sätt).

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del konstigheter kan det bli:

 

[log]If the computer does not have enough horsepower to run at the native resolution, another option available is to change the resolution of the display to something less than the native resolution. This may seem to be a simple answer but this usually uncovers another weakness of TFT LCD’s...most do not display acceptable images at anything other than their native resolution. Two things can happen when a screen is not in its native resolution; either the screen size may be reduced and black bars are added or the image is stretched to fill the screen. If you have a screen with a native resolution of 1024x768 and you play a game at 800x600 then there may be nice black bars round the edge of your screen of 306432 pixels that are simply not being used. Much like watching a letterbox format movie (really really widescreen) on a standard size TV. Alternatively, the screen may use pixel doubling or ‘zooming’. This is where the non-native screen resolution is mapped onto the native resolution. You will not have any black bars round the edge of the screen, but each pixel being output by the video card may be mapped onto several pixels on the actual screen. This gives rise to fuzzy edges on objects, even when the picture is completely static. This situation should be avoided as much as possible. Make sure you look for an TFT LCD monitor that is the right size for your uses and for your computer.

[/log]

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, var nog vad jag var ute efter. Men hur ska tunna skärmar med dagens teknik kunna ta efter CRT om de inte är bättre på en så pass viktig punkt? Jag tex kan ju tycka att en upplösning passar mig utmärkt i kontorsapplikationer men kanske vill ha en annan när jag spelar. Ska jag bara ta och acceptera läget, eller har jag något annat att hoppas på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget ja men dessa skärmar blir bättre hela tiden, redan nu så anammar många tft skärmar istället för crt, kanske mest för hur liten plats den tar på skrivbordet, men även för priset som sjunker hela tiden.

Men utvecklingen går snabbt och snart kommer tft att dominera marknaden helt klart.

Märker detta på jobbet bl.a där standarden är 17" tft skärmar och där utlandskontoren har 19" som standard redan

 

Själv kör jag 22" crt skärm för avancerade applikationer och spel, men för internet m.m så använder jag en 17" tft skärm.

 

Tack för poängen Johan! :-) alltid kul.

 

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2004-08-17 21:52:48 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart har skärmarna så hög upplösning att interpoleringen inte märks, så det är ett övergående problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för svaren.

 

Hur höga upplösningar bör skärmen ligga på för att det inte ska märkas nåt nämnvärt av interpoleringen?

 

 

 

 

...

och Seppo, varsågod ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...