Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4 SATA diskar 2 i RAID?


Jonas Innala

Rekommendera Poster

Jag har 2 st 160 gb 7200RPM hårddiskar i RAID0(Striping) sedan tidigare.(De är farsans dator jag har haft dem i men nu flyttar jag och jag måste köpa mig en egen dator och då tar jag med dem) Nu undrar jag om jag kunde köpa till 2 st 36gb 10000RPM hårddiskar och köra dem RAID0(Striping) om jag har bara 2 st SATA platser på moderkortet?

Och om de går hur är det bäst att koppla dem?

Jag tror att windows körs lite snabbare om jag har de på RAID0 och 2 st 10000RPM.

Jag måste få veta allt de här för jag vill inte köpa 2 SATA diskar utan att kunna använda dem.

[inlägget ändrat 2004-08-17 22:09:22 av Jonas Innala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har 2 sata utgångar på moderkortet så kan du bara ha två sata hårddiskar.

 

Vill du ha fler kan du alltid köpa instickskort. Kanske en med hårdvaru raid ifall moderkortet inte stöder det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag har varit lite rädd att andvända intickskort för att de tillhör inte moderkortet och darför vet jag inte hur det är med windows om den hittar den direkt och hur ställer man in i Bios att den ska boota från instickskortets hårddiskar.(Vilket den måste göra om jag ska installera windows på en av hårddiskarna som finns på instickskortet) Då blir de den första gången jag använder ett då. Så då är de bara en sista fråga:

Vet någon ett riktigt bra instickskort som har 4 SATA portar och RAID?(Även fast jag tror mitt nya moderkort kommer att ha 2 SATA RAID portar)

Och jag har hört vissa säger att instickskort är snabbare än de som brukar finnas inbyggda på moderkorten är de sant?

Förklara gärna om de är något speciellt med instickskort hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att använda Instickskort, du får bara ställa in att boota från SCSI (förutsatt att du kan det på moderkortet).

 

Du behöver ju inte boota från instickskortet annars utan kan koppla dessa till moderkortet och ha dina andara enheter på instickskortet.

 

Det finns 4xSATA kort med raid. Vilket som är "bäst" har jag inte den minsta aning om faktiskt.

 

hört vissa säger att instickskort är snabbare

Det beror på att du har ett separat kort som sköter det hela.

 

Förklara gärna om de är något speciellt med instickskort hårddiskar

enda som jag irriterar mig på är väl att det tar ngn extra sekund för datorn att boota då instickskortet loadas. men inget annat.

 

Jo en sak till: Har du plats i burken för alla hårddiskar? (Silvertejp funkar aldeles utmärkt, men är väl inget att rekomendera). Tänk också ppå kylningen. Speciellt raptorn gör mycket värme...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon ett riktigt bra instickskort som har 4 SATA portar och RAID?

HighPoint har några kort att välja på, bl.a. RocketRaid 1640:

 

http://www.mycom.se/produkt/highpoint_rocketraid_1640_4_channel_24749.html

 

Liknande kort finns också från Promise. Därutöver finns SATA/Raid med 4 anslutningar från t.ex. 3ware, men då är prislappen $500+

 

I juni hade Tom´s hardware en artikel och test av 5 billiga men tillförlitliga Raid 5, 4 kanalers SATA kontrollerkort, där bl.a. HighPoints och Promise är med:

 

http://www.tomshardware.com/storage/20040625/index.html

 

[inlägget ändrat 2004-08-18 21:11:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...