Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dollar vs Euro i oljehandeln


Hakinger

Rekommendera Poster

Går följande frågor att förklara någorlunda enkelt för en lekman:

 

Vilken fördel, om någon finns, har USA av att olja handlas i dollar?

Nästa fråga kanske besvaras i den första, men om inte:

Vad blir konsekvensen (för USA) om oljan skulle börja handlas i Euro istället?

 

[inlägget ändrat 2004-08-17 18:57:00 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att olja handlas i US dollars beror på att dollarn tog över pundet som världsvaluta efter andra världskriget. (Storbritannien var i det närmaste statsbankrutt). Skall man vara riktigt petig (historisk) så var thalern (samma som dalern och dollarn) världsvaluta redan på sena medeltiden och framöver. Dalern (och dollarn) var alltså världsvaluta tills britterna blev stora och pundet tog över. Pundets storhetstid varade till (som sagt) andra världskriget.

 

Bretton Woods (överrenskommelsen när FN bildades) innebar att USA skulle garantera världshandeln genom att dollarn skulle vara fast växlingsbar (fixerad) till guldet. Detta fungerade i ett par decennier, tills USA:s ekonomi (statsfinanser) inte orkade att bekosta västs del av kapprustningen, vietnamkriget samt rymdkapplöpningen. (resan till månen). USA släppte dollarn från fixningen vid guldet, samt gjorde dollarn "icke-konvertibel", i meningen att man började med valutakontroll. Alldeles innan detta, förstod många länder att så skulle ske, och passade på att "hälla bensin på elden" genom att lösa in sina dollar till guld.

 

Världsbanken (egentligen IMF) löste problemet genom att införa "internationella dragningsrätter", som är en slags "gulddollar".

 

Som fotnot kan man påpeka att "alla världens länder" [med få undantag som exempelvis nordkorea och förr östblocket/sovjet] placerade alla sina valutareserver, och guldreserver, (eller en stor del i alla fall) i Världsbankens (egentligen IMFs) enorma kassavalv under New York. "Alla världens pengar" kan man lite slarvigt säga ligger under NYC:s gator. Inte undra på att stan kallas världens finanshuvudstad! (börsen oräknad, men den bidrar ju oxå..).

 

Vet ni vad som hade hänt om vi i Sverige röstat ja till euron?

-Precis som med övriga länders reserver hade man överfört i detta jättelika bankvalv Sveriges guldreserver från den delen av valvet "vi har vårt bankfack", till €U:s del av valvet.

 

Valven skapades redan under 1800-talet, då man inrättade internationella fasta växelkurser. (dessa rasade i och med första världskriget).

 

På gamla (GAMLA!) resecheckar så står "massor" av växelkurser, checkarna är utställda (oftast) i dollars, men även "alla" andra valutor står tryckta, så folk vet vad de får. Kurserna var ju som sagt fasta.

 

 

Har USA nytta av att deras valuta är världsvaluta?

-SVAR: JA!

 

Alla dollars som existerar är idag, efter de inte längre är låsta till guldet, skuldväxlar på USA:s regering, eller rättare sagt "Federal Reserve". Federal Reserve är halvstatligt/halvprivat, och består av "enskilda" banker i respektive delstat. Förr hade varje delstat en egen bank, numera är USA uppdelat i 12 distrikt. Ofta brukar bankerna heta i stil med "National Bank of DELSTATENS NAMN", eller "First Bank of STORSTADSNAMN..".

 

Varje bank har rätt att utfärda egna sedlar "hur de vill", men praxis är att detta görs centralt av "huvudkontoret".

 

När det gäller EU (och €uron) är jag ganska övertygad om att Frankfurt kommer bli ännu mer ledande, medan "delstatsbankerna" i respektive land kommer att tom. bli mindre viktigare än idag, och försvinna på sikt. Antagligen kommer det bli ett bankkontor för "hela" Norden inklusive baltikum, ett för centraleuropa, ett för sydeuropa etc. Ungefär som i USA alltså.

 

Veta mer?

Googla gärna på:

 

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=history+of+dollar

 

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=bretton+woods

 

 

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=gold+dollar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollar sedlarna och valutan överhuvudtaget ägs av Förenta staternas regering. Valutan fungerar ungefär som en vara.

 

När många använder den så ökar efterfrågan och priset höjs vilket leder till en massa pengar kommer in i det landet.

 

Om man skulle byta från dollarn till euron så skulle det drabba USA väldigt hårt, eftersom oljemärknaden är så stor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för historielektionen och länkarna virtuosen. Kollade lite länkar snabbt. Det var ju väldigt intressant. Blir nog inget OS ikväll :)

Tackar också Haringen för den enkla förklaringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guldreserver har inget med guldfot att göra, egentligen. Guldreserver tillsammans med valutareserver utgör en "buffert" för ett lands valuta. Om man har kronor (SEK) som valuta, och en massa dollar i valutareservern (förutom guld i guldreserven), så betyder det ju inte att SEK skulle vara låst till dollarn, eller till guldet. Reserven är just en reserv, och inget annat.

 

När reserven är tom, då blir det problem. Om man inte kan få "kompisarna" i omvärlden att stödköpa valutan, exempelvis.

 

Innan guldfoten övergavs i Sverige, så hade varje innehavare av svensk sedel rätt att lösa in papperspengen till mynt i äkta guld. Därför fanns det ett stort antal guldmynt myntade i svenska kronor i Riksbankens valv. Dessa guldmynt blev till en guldreserv i samma veva Sverige avskaffade guldmyntfoten. Sverige avskaffade guldmyntfoten temporärt vid första världskriget (1914? Frågetecknet rör sig om datumet för avskaffandet) samt "permanent", dvs. hittills, 1930-talet någongång.. (1932 har jag för mig). Orkar inte googla just nu.

 

Skall man vara riktigt petnoga, så är inte ens guld 100% säkert..

(När man upptäckte enorma mängder guld i Sydamerika när Spanien "upptäckte" sydamerika, orsakade alla dessa ton med guld en guldinflation i Spanien som till och med spred sig i Europa!) Ett antal av dessa ton med guld nådde ju aldrig fram till Spanien, utan sjönk med sina "medeltida" skepp i Atlanten etc. Inte helt fel att hitta ett sånt vrak..

hehe.

 

Själv får jag dock lock i örat om jag dyker djupare än 10 meter, trots "tryckutjämning". FUI: Fridyker bara, typ på badplatser..

;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privata intressen har i USA "återinfört" gulddollars och silverdollars som äkta valuta. Själv håller jag mig dock tveksam, eftersom jag anser att valutor borde vara något som vi tillsammans, som stat/land, eller möjligtvis "värld" bör enas om och inte något annat.

 

http://www.norfed.org/html/about.asp

 

Givetvis kan man se deras "valuta" som en "sak"/produkt, och det är väl därför det står "Negotiable" på deras "sedlar".

 

Själv har jag en gång i tiden betalat en krogräkning ("krognota") med lagligt svenskt betalningsmedel, dvs. 200-kronors silvermynt, och höll på att hamna i arresten! Häpp!! Ganska skoj faktiskt, att regeringen/riksbanken utfärdar lagliga betalningsmedel utan att övriga myndigheter (exempelvis polisen) känner till detta..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag anser att valutor borde vara något som vi tillsammans, som stat/land, eller möjligtvis "värld" bör enas om och inte något annat.

 

Jag håller med. En valutareserv har ju tidigare i historien bestått av det som ansetts lika ädelt av alla deltagande parter (guld, snäckor, tyska mark, dollar eller vad det må vara i respektive tidsperiod)

 

Men vad är idag egentligen hårt värderat som man egentligen kan anse vara berättigat som reserv (helt ovetenskapligt =). Vad delar större delen av världen idag som gemensam hårdvaluta. Just nu skulle jag vilja säga att olja definitivt är det. Vem bryr sig om guld??? Tja, nygifta par kanske och ett antal (läs:många) fåfänga människor. Men inte är det något som har ett värde egentligen. Ser nog att olja idag borde ha rollen av reserv, fast det är väl lite jobbigt att lagra det i valv kanske =)

 

Jag undrar vad nästa riktiga reserv kommer bestå i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste ekonomi "101" en gång i tiden, så fick jag reda på följande:

Människor (och för all del även djur) måste se till att överleva. Ekonomi handlar alltså att överleva, olika ekonomiska hänsynstaganden är "bara" överlevnad, fast på olika sikt.

 

1) Luft. Måste ha luft. Klarar sig 5 minuter max utan luft.

2) Vatten. Klarar sig max någon dag utan vatten.

3) Mat. Klarar sig 1 vecka eller två utan mat.

 

Givetvis måste man också i länder med "dåligt" klimat (kallt/för varmt) också skyla kroppen så man inte fryser ihjäl/blir överhettad.

 

När man löst de basala behoven, börjar man tänka på "lyx", dvs. sånt som företagen kan tjäna grova pengar på. Exempelvis nytt grafikkort, eller ny bil..

 

Hårdvaluta är alltså egentligen mat för dagen, tak över huvudet, och något att ta på sig. Allt annat är "lyx"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Mat. Klarar sig 1 vecka eller två utan mat.

 

Man klarar sig betydligt längre än så utan mat, sålänge man har vatten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...