Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ny hårdvara


Dan-Erik

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har köpt en Athlon-64 processor med EPoX 8KDA3J moderkort. Stoppade ihop grejjerna i lådan, plockade en hårddisk från en annan dator o satte igång allt. Funka skitbra, men gick inte gå in i BIOS setup då datorn slog igång, istället kom det upp en test "Detecting IDE drives". Verkade hänga sig, så jag startade om några gånger, sen kom jag på att jag kanske gjort nåt fel, så jag började mippla med DVD-spelaren.

 

Efter några omjumpringar på DVDn mellan slave/master/cable select så dog mitt i allt bildskärmen efter en omstart... Det finns ingen reset-knapp i lådan så omstart innebär att jag slog av strömmen/drog ut kontakten och sedan på igen. Trodde först att jag stött till grafikkort eller minne eller nåt utan att märka, men jag har testat i en annan dator och det funkar utmärkt, testat ta ur och sätta i flera gånger för att se att det sitter rätt och inga problem. Skärmen är stendöd.

 

EPoX har varit smarta nog att sätta en display på moderkortet som visar en felkod. Skitbra. Problemet är bara att i mitt fall står det "FF" vilket verkar betyda ungefär "nåt annat problem som vi inte har nån speciell kod för" så jag vet ändå inte exakt vad som är fel.

 

Jag gissar att jag kan ha så otur att moderkortet pajjat, men kan det verkligen göra det bara av att man jumprar om en DVD-spelare några gånger o drar bort strömmen till datorn? Det jag funderar på annars är om BIOSet gått, men ett nytt sånt måste man beställa genom att skicka pengar i förskott till Schweiz eller var det var.

 

Vad ska jag göra? Vad kan jag testa? Hur ska jag lättast hitta exakt vad som är fel när jag inte får igång bildskärmen? Nån som har ett bra förslag?

 

PS. Grejjerna är köpta från Komplett.se och jag har mejlat dom om råd men inte fått svar än. Annars är jag ruskigt nöjd med deras service osv att grejjerna kom snabbt o så. Förmodligen är det ju jag som klantat till det här...

 

 

PS2. Ajustja, kom på att jag kanske skulle säga att jag senare insåg att orsaken till att den verkade hänga sig vid "Detecting IDE-drives" var att jag hade råkat lämna en ensam hårddisk satt som "Master with slave present". Jag har bytt den jumpern till "Master or Single", men nu är ju som sagt skärmen död.

[inlägget ändrat 2004-08-17 17:07:26 av Dan-Erik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Några saker jag förslår:

 

1. Du rycker allt ovidkommande ur datorn, så att bara det viktigaste finns kvar. Prova starta. Startar datorn, så stäng den och sätt i en sak i taget. Till slut lär du upptäcka vad som strular. Har du flera minneskretsar så prova ett i taget.

 

2a. Kolla också så att grafikkortet verkligen sitter på plats i AGP-platsen. Brukar finnas en klack på grafikkortet som ska klicka på plats i en liten plasthasp. Du får trycka in det ordentligt, så att det knäpper till.

 

2b. Prova också att skruva till skärmsladdkontakten som sitter fast i grafikkortet ordentligt. Två skruvar som du ska skruva in med fingrarna. Se till att den inte sitter löst eller glappar.

 

3. Hur har du monterat DVD:n? Sitter den precis under hårddisken, så ska du bygla den som slave.

 

4. Byglat hårddisken master? Dagens hårddiskar är byglade Cable Select CS det vill säga att de "byglar sig själva" hur de sitter på IDE - kabeln. Jag brukar ändra till master t ex. Tycker det är bäst. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...