Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför skall det nu krångla igen..


Sven Palm

Rekommendera Poster

Varför krånglar nu mitt Appleworks 5.0.4.

kraschar hela tiden och får felmeddelande typ 2

och ombeds starta om datorn. Kan skriva en fem, sex rader sen rasar det ihop och får detta meddelande.

inte alls kul. Fick ju lägga in alla program igen efter hårddiskkraschen på min G4:a.

Har ju uppdaterat till 9.0.4 på Mac OS och vet inte om det är det som spökar.

Funderar på att ominstallera Appleworks men det är rätt bökigt att hitta alla filerna, men jag såg loggen som talar om vad allt ligger.

Nån som har något råd att ge mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0) Kolla om det finns någon uppdatering av programmet. http://www.versiontracker.com är ett superställe för sånt.

1) Prova att tilldela programmet mer minne.

2) Släng prefs-filen i programinställningar - systemmappen.

3) Installera om programmet från original-disken.

4) Kolla Hårddisken med Norton DiskDoctor el. dyl. (Bygg om skrivbordet o zappa PRAM)

5) Installera om systemet i ny systemmapp

6) Formatera om HDn, och återinstallera rubbet.

 

Skulle programmet funka innan du kommer till punkt 6) ovan, är det bara att ropa hurra o köra på....!

 

Lycka till!

MVH

Berra

http://www.webbjobb.nu/

(Sveriges billigaste(?) webbshop, omröstningsprogram, auktion m.m)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar!

Jag hade provat pkt 1 och 2 innan och det hjälpte inte, även kört Norton och fick alltid samma svar så fort jag öppnat Appleworks att det var minor errror i Programinställningar: Appleworks: Appleworks 5 Mallinställnigar och att det var bad creation 15,2,5

samt att det var bad modification dates 15,2,6

säger mej inte mycket, men Norton fixade till det varje gång, men vad hjälpte det när det kom så fort jag öppna Appleworks.

Nu har jag rensat bort allt som var Appleworks idag och installerat på nytt, anpassad installation, valde bort extra typsnitt, för sånt kan bråka vet jag, och internet config (gammal version.)

Nu visar Norton inga fel mer när jag öppnat Appleworks, likt förbannat kraschar det, men jag tycker jag kan skriva en halv sida nu. Men det kan vara en tillfällighet. Har ökat minnet två ggr det rekommenderade. Uppgraderat till 5.0.4 som är det senaste som finns att ta hem.

Ändå vill den bara fimpa av och visa Feltyp 2

 

Usch vad less jag blir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser på Apples hemsida att senaste versionen av AppleWorks tydligen är 6... så det slog mig, tänk om du behöver någon uppdatering för att den äldre version ska funka med Mac OS 9?

 

Mac OS 9 har ju som sagt varit lite strulig, så kolla om Apple inte har någon uppdatering till 5:an som du kan använda. För att uppgradera till 6 verkar ju lite drastiskt.

 

Slängde du allt som hade med AppleWorks i systemmappen när du installerade om? Det räcker ju med en korrupt fil (som inte Norton hittar nåt fel it) som gör att det strular som sjutton.

 

Kolla även http://www.macfixit.com/ efter rapporter om strul med AppleWorks och Mac OS 9... har för mig att jag läste något men kan inte komma på vad.

 

Jag lider med dig ska du veta, det är så himla frustrerande när det strular och man inte får grepp om det även fast man tycker sig ha gjort allt. Det kan ju vara någon tilläggskonflikt som orsakar allt också... men jobbet att hitta såna fel är sååååå tråkigt och tar sån tid.

 

Lycka till och ha en trevlig Valborg!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar1

jo jag tror jag fick med allt, dels hade jag ju Appleworks loggfil att titta i och kunde se var det låg utspritt. Sen lät jag Sherlock söka på Appleworks samt Claris och kunde inte hitta nåt.

Sen gjorde jag ominstallationen från min CD som har versionen 5.0.3 (anpassad installation, utan extra typsnitt mm)

Gjorde omstart, lät bygga om skrivbordet.

Kraschade ändå, ibland kunde jag skriva en kvarts sida, en annan gång tre kvart, sen behaga det rasa ihop. Ingen logik alltså, provade olika typsnitt

men samma resultat. Fick nästan ihop en hel A4-sida idag när jag fortsatte mitt testande.

Trodde ett tag att nåt tillägg stökade, så jag prova att starta med tillägg avstängd och skrev lite. Icke sa nicke, feltyp 2 de ska du ha lelle Sven!

Sen har jag uppdateringen till 5.0.4 och den har jag gjort, märker ingen skillnad.

 

Har vänt mej till verkstan som fixade min maskin och bett om råd,två ggr, men inte fått nåt svar på mina mail. Killen som jag vänt mej till kanske har semester denna veckan, men efter helgen, då djäklar ska jag ringa honom om jag inte hör nåt från honom.

 

Skall som du säger lusläsa macfixit och se om det står nåt där.

Det värsta är att jag vet att det funkade hur fint som helst innan min maskin gick sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång Petra !

hittade faktiskt en på MacFixit som hade exakt samma problem som jag upplever.

Fick rulla tillbaka 60 dagar på Softwaresidan för att hitta en tjej vid namn Laura som fick hjälp och löste det.

Felet verkar vara ett eller flera typsnitt som spökar och jag skall pröva det recepet som stod där, imorgon, för nu är jag alldeles för trött för att rota i systemmmappen ;-)

 

Hör av mej om det blir bättre

SP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven,

 

Jag väntar med spänning på vad denna fix resulterade i.... jag håller minna tummar (så det blir svårt att skriva).

 

:-)

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaaaa.

Blev inte så bra i första försöket.

Då rensade jag bort allt jag trodde var Appleworks

enl installationsloggen. Sen har jag som tur tagit en backup på systemmappen när datorn var ny. (strax före jul) Från den kopierade jag hela typsnittsmappen och droppade ner i systemmappen. (Macforum intallerade ju om med "sitt" MacOS 9.0 efter kraschen och - det kan ju vara fel i deras typsnittsmapp)

Så när det var gjort, omstart, bygga om skrivbordet, för säkerhets skull, installera om Appleworks, anpassad installation, utan deras typsnitt och Internet Config mm. Omstart igen.

Jo vad händer, när jag skall starta Appleworks så säger den något i stil med. Appleworks används redan, försök senare. OK.

Ville skalla tangetbordet, för vad gör man, sitter det en liten gubbe därinne och använder mitt Appleworks, eller vad menar maskinen.

Gör omstart, bygger om skrivbordet, samma visa används av någon annan. Då gör jag något drastiskt, Jag drar bara väck hela mappen Appleworks från skrivbordet, rör inget annat i systemmappen, har en backup liggande på en Zip där jag har den aktuella Appleworksmappen och kopierar in den på hårddisken.

 

Då går det så bra att komma in minsann, skriver massa nonsensbokstäver på ungefär en halvsida, det rasar igen. åhhhhhh, djäv.....och fint väder ute dessutom, ska inte sitta inne och krångla med detta nu. Gör uppdateringen jag har till 5.0.4, men märker ingen skillnad, den installationen följer jag noggrant, starta med tillägg avstängt, omstart och bygga om skrivbordet efter start som de rekommenderar. Samma sak, vill inte, dessutom börjar Norton rapportera att det är fel på Mallinställningar i mappen Programinställningar.

Det gjorde den efter jag flyttat över från Zipskivan. Bad creation dates bla bla.

 

Då slår det mej, jag har ju inte tagit bort allt, i installationsloggen nämns det inget om mappen Programinställningar, det borde jag tänkt på, alla program strör ju shit i den mappen, min fråga är till ALLA, vad strör Appleworks för filer där förutom en mapp som heter just Appleworks och en till jag minns sen tidigare som heter xtnd-lista nånting, den tog jag bort och nu har jag kunnat skriva en hel A4 med nonsens utan ras.

 

Hur många preferensfiler kan det ligga som tillhör Appleworks och som inte har vare sig Appleworks eller Claris i namnet. Jag har visserligen "bara" 165 preferenser i mappen så jag får väl kolla alla.

tips mottages tacksamt.

Kanske har jag redan löst det, tar tid att testa, men skall prova att skriva några sidor till, får väl göra om installationen igen, men då vill jag verkligen ha bort allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Har du kollat att du inte har två olika uppsättningar av Text-konverteringsrutinerna? Det som brukar ställa till bekymmer är MS Office om man använder engelskt system. En annan felkälla är att t ex Netscape installerar ObjSupportLib som är rena döden för stabiliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har kollat textkonverteringfilerna och i går tog jag bort en eng.version när jag läste i MacWorld, så nu finns det bara den svenska kvar tillägget teckenkonvertering och mappen teckenkonvertering och båda har samma versionsnummer.

Men det du nämner om Netscape var intressant, vad gör man med den, slänger?

Funkar Netscape sen?

 

Har gjort en en ny ominstallation, och det gick att skriva en A4 utan kollaps, Norton har heller inga invändningar.

Ger mig fasiken på att det är MacOS 9.0.4 och Appleworks som osams om något.

Önskar att uppgraderingen vore ogjord, blir ju rätt jobbigt att backa ner igen till 9.0.

Blir så om man är kåt på att uppgradera på allt man ser. Får sluta med sånt nu. Allt som glimmar är ju inte guld....

Får väl programmera om mej själv till att trycka på äpplet+S mellan varje stycke jag skriver, eller vart tionde rad.

Rätt jobbigt om man skrivet trekvartssida och allt är borta på en sekund.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade efter det du nämnde ObjektSupportLib och hittade det, men inte som du sa att det är Netscape som spritt något.Snarare är väl det Apple, det är en tilläggsfil och ligger i mappen MacOSuppdatering, och då menar jag 9.0.4. Den ligger så snällt där tills dess jag droppar ner den i Systemmappen, då först blir väl den "aktiverad". Vet inte varför den ligger där, den följde väl med i uppgraderingen.

Vad den gör för nytta hittar jag ingen dokumentation om så den får gott ligga kvar tills jag vet vad den är bra för. Man installerar ju inte tillägg bara för att de finns....;-)

Sökte igenom med Sherlock och hitta inget annat med det namnet på min maskin.

Nu har jag Netscape 4.72. Du kanske har lagt i den senaste 6.0 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven,

 

Det slog mig att du sa att du kopierade ditt system (som du förutsätter fungerar) istället för att installera om systemet.... varför?

 

Det kan ju vara så att något i din "friska" systemmapp faktiskt har något som inte är så frisk i sig. Så mitt förslag är: Installera om systemet till ett grundläggande Mac OS och installera sedan ett nytt AppleWorks (utan typsnitt). Provkör. Funkar det så uppgraderar AppleWorks. Provkör. Funkar det så uppgraderar du till Mac OS 9.0.4. Provkör. Funkar det så vet du att det är något tillägg som tillkommer och som inte kommer överens med AppleWorks.

 

Kolla också att du har uppgraderade drivrutiner till din skrivare.

 

Håller fortfarande tummarna.... ;-)

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missuppfattade nog mig Petra,jag kopierade INTE in mitt system, jag slängde mappen Typsnitt där jag antog att något typsnitt var korrupt och kopierade in en ny typsnittsmapp.

Men jag tror inte felet låg där, slängde som jag sa en preferensfil som hette xtnd-lista och nu verkar det funka, ja helt säker är jag inte, men det gick faktiskt att skriva en hel A4-sida, tättskriven med noja.

Men när man läser MacFixit så ser man ju att folk har problem...Med MacOS 9.0.4

Sen har jag rensat bort en massa tillägg som Applework lagt till och som jag inte lär behöva.

Hittade en ny lista på installationsskivan och där fanns mycket jag inte ville ha. så bort bort tillavstängda tillägg.

Vi håller tummarna.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Micke Hansson

Hej!

Jag funderade lite på dina problem och jag kör appleworks 5.0 utan

problem. Det kan inte vara tillägget Carbon-lib som ställer till problem

för appleworks 6.0 startar inte utan dessa och risken finns att appleworks

5.0 försöker använda dessa vilket inte funkar på AW 5.0 så prova med

att stänga av tillägget/tilläggen "Carbonlib" som apple gjort för att

programmen skall funka både i OS9 och OSX.

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...