Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP Servicepack 2


masa22

Rekommendera Poster

Efter att bla ha läst Microsoft:s knowledge Base articel 842242 samt läst på bla idg:s hemsida om de problem som kan uppstå när man installerar SP2 så måste jag fråga om det alls är någon ide att installera den överhuvudtaget. Som det verkar så blir det mer prolem med att få sina tidigare program att fungera korrekt. Jag kan inte förstå varför Microsoft inte som det verkar inte har sammarbetat med andra tillverkare som tex. ZoneAlarm eller Symantec. Detta skulle ha undanröjt problem som nu uppstår. Jag kan inte minnas att SP1 eller några andra SP har orsakat så stora problem. För min del så väntar jag nog med att installera SP 2 tills dess att jag verkligen vet att mina program fungerar korrekt.

/masa22

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gäller inte de där problemen bara om man har XP:s egen brandvägg, som jag förstod det?

 

För övrigt - tror ni det kommer bli märkbart mer säkerhet nu efter sp 2?

Tror ni trojaner, virus, m.m kommer få det märkbart svårare?

 

[inlägget ändrat 2004-08-21 17:18:42 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men systemet är i grunden säkrare med en bättre brandvägg (de flesta skiter ju i att installera en ens) och med skydd som hindrar framtida buggar som typ uPnP och RPC service buggarna som fanns, tanken är ju att även om det buggar i systemet så ska saker som DEP hindra buggen från att bli ett säkerhetshål.

 

Virus och trojaner kommer folk få ändå, det finns ju inget inbyggt antivirusskydd, förhoppningsvis sprider de sig långsammare och får mindre skadeverkningar.

 

För övrigt har säkerhets problem redan hittats, dock en ganska långsökt sådan, kräver att man går till en sajt och blir lurad att dra och droppa en bild på ett visst ställe:

 

http://news.com.com/2100-1002_3-5318358.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt - tror ni det kommer bli märkbart mer säkerhet nu efter sp 2?

 

Ja antagligen, men säkerhetshål kommer nog att hittas även med sp2 installerad.

Många av säkerhetshålen m.m brukar rapporteras av tredjepartsbolag, vilket betyder att många utanför microsoft's sfär kommer säkert att hitta dessa även med sp2 installerad, men detta återstår att se.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...