Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows "låser" bilder när jag flyttar dem


peter.l

Rekommendera Poster

Har fått ett mycket skumt problem med windows, när ja ä inne i utforskaren och skall expempelvis flytta en eller flera bilder till en ann an katalog så "låser" han bilderna på nått sätt.

 

Han flyttar bilderna till den katalog jag vill men där blir de oanvändbara, går inte ens att öppna dem i photoshop, photoshop säjer att bilderna är låsta. Har inte en aning vad som kan va fel asså.

Problemet med bilderna verkar ju "permanent" för de går ju inte att använda/titta på dem ens när man startat om datorn.

 

vad göra?!?!?!?!

 

mvh /Peter

 

-----Vad vore man utan hjälp?-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att flytta med höger musknapp & då du "kommit till rätt mapp" släpper du musknappen & väljer Flytta? Ett betydligt säkrare sätt & mer intuitivt sätt än att flytta med vänster musknapp. XP går att ställa om så att det ALLTID flyttar eller bara kopierar då man använder sig av vänster musknapp. Men högerknappen är bättre....

 

Man ska va´ som man e´,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag använder ju höger musknapp och väljer "flytta" i menyn som kommer upp då jag släpper upp knappen.

 

/p

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att flytta filerna till en annan mapp "utanför / innanför" din egen mapp (alltså den mapp som finns här: C:\document and setings\DittNamn. Alltså om du nu testar att flytta till en mapp under C:\document and setings\DittNamn så testa att lägga den C:\document and setings\NågonannansNamn eller direkt på en ny mapp direkt under C:\ . Kanske även flytta till annan partition/hårddisk om du har sådan.

Blir det någon skillnad då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intresant, det funkar om jag flyttar bilderna till nån annan del av hårdisken. Problemet är alltså bara när jag flyttar bilder inom /MinaDokument/Bilder/"olika mappar" .

 

Det går ju heller inte att tabort dessa bilder sedan när jag väl flyttat dem till någon ny mapp inom "minadokument" katalogerna, då skriker windows att filerna används.

 

nån ide hur man kan få fix på problemet??.

 

format c:\ ...........hjälper ju garanterat med det ä ju jobbit.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsäkert läge & högerklick på mappen ifråga & Egenskaper. Du bör då se fliken med Säkerhet. Annars har Förenklad fildelning aktiverad. Avaktiveras via Utforskaren Verktyg/Mappalternativ... & på denna fliken Visning. På fliken Säkerhet ska du via en knapp Avancerat kunna hitta fram till att du ska bryta arv vad det gäller beörigheter/Rättigheter från överordnad mapp. Förmodligen har just denna mapp ärv behörighet/rättighet fr Mina Dokument & på något vis ställt så att filer i mappen ska låsas /startas av ditt bild-pgm.

Ev skulle helt enkelt en omassociering av just den sorts bildfiler du har i mappen till ett annat pgm kan lösa upp knuten. Skulle denna version funka så testa i så fall att associera om filerna igen till "rätt bildpgm".

Enkel omassociering: högerklick på en av filerna i mappen samtidigt som du håller ned SHIFT (Tjocka Pil-uppåt). Välj Öppna med... & sedan väljer du något annat bildpgm som ska kunna öppna bildfilen. GLÖM EJ att klicka i rutan nedtill: "Använd alltid detta pgm osv". Funkar denna "rep" så testa att göra om operationen så att ditt rätta bild-pgm öppnar filerna igen & se om det rättat till sig.

 

Man ska va´ som man e´,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

en omassociering av bildfilerna verkade lösa problemet iaf....så nu går det att flytta filer igen.

 

Men de bilder som jag flyttat under tiden som jag haft detta fel ligger ju där de ligger, går inte att titta på och inte att radera, provade att starta upp i felsäkert läga för att kunna radera dessa filer, men det går inte, filen används eller disken full säjer windows då. Och om jag försöker öppna bilden i photoshop så säjer det: att bilder inte går att öppna för att den är låst. Användkommandot "visa info" i Finder för att låsa upp den.

 

vad är "visa info i finder" förnågot?? eller hur får ja bort filerna.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_mydocs.htm

Här finns info hur du bl.a tar över ägarskapet / ändrar så att du EJ använder Förenklad fildelning (krav för att ta över ägarskapet) mm mm mm

I stort sett allt om filer & spec då de j-s.

Finns en hake: hoppas du har NTFS som filsystem. Säkrare & bättre på de flesta vis. Spec i fall som ditt...

M-softs sida om ung samma saker.

Här finns (klicka på N upptill) en del om NTFS filsystem & konvertering till detta:

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_abc.htm

 

Man ska va´ som man e´,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...