Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Banklån

Orrbo

Rekommendera Poster

Hejsan

jag sitter och funderar mig gråhårig på min ekonomi. Jag har massa saker som jag skulle behöva införskaffa i dagsläget, men som vanlit så räcker inte pengarna till.

Som jag ser det så har jag två alternativ:

Antingen så sparar jag lite pengar och jobbar mera och försöker få ihop det utan att behöva låna pengar osv...

...eller så tar jag den snabba vägen och lånar lite pengar och skaffar det jag behöver nu och betalar av det allteftersom pengarna rullar in.

Men nu är frågan, hur lätt och smart är det egentligen att låna pengar?

Jag har personkonto/transaktionskonto på både nordea och föreningssparbanken, och vad jag har förstått så kan man åtminstone på nordea, låna upp till 50.000 utan säkerhet? Men hur är räntan på ett sånt lån?

Eller finns det bättre sätt att ta lån? Eller ska jag försöka köpa på avbetalning?

Det kan tilläggas att jag är 19 år, och har fast timanställning och en projektanställning på två olika företag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig ta lån på saker man inte själv tjänar pengar på. Aka, bil och boende är det enda en privatperson borde låna till... Spara cash istället. Du kommer låna tillräckligt i ditt liv.

Länk till inlägg
Gunnar Dahlström

Försök spara.

Men om du skall låna så har bankerna alltid lägre ränta än om man köper på avbetalning eller lånar pengar av dom där bolagen som via reklam erbjuder snabba pengar.

Varför inte kå in på banken och prata med dom?

Länk till inlägg

SE UPP!!!!

Jätte många ungdommar i din ålder tar lån som de sedan får gå och bära på och hamnar sen tom hos kronofogden!

Som det har sagts, enda lånen man ska överväga är hus/bil lån. Annars ska du inte ta lån. Och absolut inte sånnadära säkerhetsfria lån för där kan den effektiva räntan ligga runt 14%!

Frågan är vad du ska köpa och varför?

Har kylen gått sönder, eller om den är väldigt gammal så kanske man inte har några alternativ.

Man kan ju annars köpa på avbetalning (t ex tv eller stereo). Men tänk på att aldrig köpa mer en sak åt gången på det sättet, och tänk på att du ska kunna betala dem innom ett år. Alltså ta inga avbetalningar på längre perioder.

Tänk också på att du har fast timanställning. Vad har du förmåner ifall något skulle hända? Om du skulle bli sjuk och inte kunna jobba. Kommer du fortfarande kunna betala? Låt bli och köp om svaret är nej.

Men bäst är det ju om du kan köpa kontant, men ibland har man ett sånt stort behov att det kan vara värt att betala kredkostnaden för att kunna köpa det man behöver nu.

Tänk både en och två gånger.

PS. Om du hade tänkt låna för att köpa en PDA och en ny 25 växlars cykel och en ny mp3 spelare så tycker jag absolut att du ska låta bli. DS.

Länk till inlägg
Johan S Stenström

Spara. Det framgår inte vad du vill låna till. Om det är ett hus eller lägenhet är det ingen fara att låna. Hus och lägenheter kan till och med stiga i värde. Bilar kan bara sjunka i värde. Det är förbrukningsartiklar. Köp i sådana fall bara ett erkänt kvalitetsmärke. Låna till en dator är vansinne. Den är hopplööst omodern om tre månader.

mvh johan

Länk till inlägg
Och absolut inte sånnadära säkerhetsfria lån för där kan den effektiva räntan ligga runt 14%

Mitt ligger på 7% eff. ränta, men visst, tar man lån hos de låneinstitut man hittar i reklambroschyrer o dyl så kan man nog hamna på över 20%.

Sen bör nämnas att bankerna oftast kräver att man varit fast anställd minst ett år tillbaka från ansökningsdatum samt vara fri från betalningsanmärkningar för att kunna få ett säkerhetsfritt lån.

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar! Skönt å ha nånstans att vända sig när man behöver lite kött på benen.

Självklart handlar det INTE om att låna till typ bostad el. dylikt. Då hade jag inte känt mig så osäker.

Pengarna ska dels mestadels gå till min lilla egna firma som jag har som en tredje inkomstkälla. Jag är i behov av en bärbar, en skrivare, kontorsmateriel osv osv.

Och när jag säger att jag är i behov av t ex en bärbar så menar jag inte en till data i hemmanätverket så att jag kan ha cs-turnering. Utan att jag är trött på att komma ut till kunden och tvinga låna dennes dator för att t ex visa en presentation osv. Det är lite pinsamt helt enkelt då jag har en data-relaterad verksamhet.

Och visst är det alltid bättre att spara ihop pengar. Men jag känner att firman skulle generera mer pengar om jag hade det jag vill införskaffa. Och realistiskt sätt så skulle det ta alldeles för lång tid att spara ihop till allting.

Avbetalning är ett alternativ, då man skulle kunna köpa en bärbar med det betalningsättet och på så sätt få bort den största kostnaden på listan. Men det måste nog bli på minst 24 månader, för jag har inte råd att ha en månatlig avbetalning på 2000kr. Och då kanske ett lån är bättre?

Länk till inlägg

hej..

Jag var inne och kollade lite på onoff (ej reklam eller anti sida) och kollade lite på deras köpvilkor för kreditkort. Och om man plusar på uppläggnings avgifter och avi-avgifter, blir slut summan lite annat än man tänkt sej.....

Ta tex. och köp en liten tv a´8990:-

Panasonic 32" Widescreen TX-32K50F

100Hz och plant bildrör - Quintrix F. Textminne på 200 sidor. 3 audio/videoingångar samt dubbla scart.

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/25640/$file/big_25640.jpg'>http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/25640/$file/big_25640.jpg

kontant dryga 9000 spänn. Ta 9000 på krita och du får betala 375+25+345=745 kr i 24 månader som då blir 17880 kr för samma tv.

Då blir frågan vilken tv sitter bäst hemma hos mej?

Panasonic 32" Widescreen TX-32K50F

100Hz och plant bildrör - Quintrix F. Textminne på 200 sidor. 3 audio/videoingångar samt dubbla scart.

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/25640/$file/big_25640.jpg

eller

PHILIPS 26" LCD-TV 26PF9946

1280x768 WXGA upplösning med 400:1 i kontrast. 10 sidors Text-TV. VGA och DVi anslutning. Bild i Bild med två källor.

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/28687/$file/big_28687.jpg

Allt är ju en fråga om tillgångar och smak...men jag tror nog den platta tv´n står bäst hemma hos mej.. =)

/micke

(sen att jag har en ca 12 år gammat tv som inte kan ta in s-video signal är ju en annan femma hehe )

Länk till inlägg
kontant dryga 9000 spänn. Ta 9000 på krita och du får betala 375+25+345=745 kr i 24 månader som då blir

Det där 345:- är väl en uppläggningsavgift man betalar EN gång, inte varje månad.

°±°

Länk till inlägg

Rätt...jag var nog lite snabb att plusa på...

-7935 och det blev en något sämnre tv...sorry

Jag får nog hålla mej bort från de där farliga avbetalningarna även i forsättningen =)

Länk till inlägg
Om det är ett hus eller lägenhet är det ingen fara att låna.

Kan inte hålla med helt i den punkten. Även huslån har många risker, och oftast betydligt fler än om man köper en ny dator på avbetalning. Det handlar ju om betydligt större belopp när man köper hus.

Det gäller att man har koll på ekonomin, och vet att man kan betala "utan problem". Som det ser ut idag så går t ex många stockholmare omkring med huslån, och många skulle få alvarliga problem med privatekonomin om räntan skulle höjas med ett par procent. Så ska det inte vara (fast i stockholm är man så illa tvungen)!

Länk till inlägg
Pengarna ska dels mestadels gå till min lilla egna firma som jag har som en tredje inkomstkälla. Jag är i behov av en bärbar, en skrivare, kontorsmateriel osv osv.

Detta framgick inte i ditt första inlägg. Det du ska göra är att investera i nya produktionsfaktorer. Till det vill du låna. Det är inget konstigt med det. Det gör alla företag.

Om du hade tänkt göra en investering som du TROR leder till ökad vinst, så vad väntar du på?

(Om du däremot inte är säker på ökad vinst så kan skon klämma)

Länk till inlägg

Hehe du hade turen att göra fel åt rätt håll!

Annars så kan du alltid fråga efter den totala kreditkostnaden, som i ditt fall är cirkus 1000 kr.

Om jag inte minns helt fel så är alla företag i Sverige enligt lag tvugna att lämna denna information vid kreditförsäljning.

När man vet detta kan man alltid fråga sig om man tycker kreditkostnaden är värd att betala för att ha varan i hand nu, eller om man kan vänta och spara.

Jag tänkte slutligen bara nämna företaget Leasy. Om man går nära tv:n och kollar riktigt noga under reklamen så ser man att en dator för 9 000 kr har en kreditkostnad på över 5 000 kr! Resten förstår ni nog själva. Samma sak var det med Thorn. Personligen tycker jag att sånna företag inte ens borde få existera!

Länk till inlägg
  • 2 months later...

Lån är alltid en dålig affär, vänta hellre med dina inköp tills du

sparat ihop till det du vill köpa och betala kontant i stället,

då slipper du dras med skulder i åratal framöver.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...