Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Zyxel Prestige 334 + tele2 + pc

Leffe77

Recommended Posts

Hej!

Efter 4 veckors hårslitande ger jag upp, kommer inte få det att funka som det ska. Har försökt med alla slags inställningar, har letat på nätet efter tips, men inget har funkat.

Så jag undrar nu om det är nån som har en bredbandsdelare som heter Zyxel Prestige 334 och har en dator och Tele2's iptelefondosa kopplad till den. Hade varit schysst om man fick era konfigurationsinställningar i form av backup-filen som man kan spara.

Problemet:

Om jag bara kopplar in datorn i routern(bredbandsdelaren) så funkar allt perfekt i datorn, jag kommer ut på nätet och kan hitta och pinga spelservrar i The All-seeing Eye(ASE) (som funkar som Gamespy).

Men sen när jag kopplar in telefondosan och om jag lyckats ställa in rätt i routern så att den funkar så får jag problem i datorn, jag kan fortfarande komma ut på nätet, men i All-seeing Eye kan jag inte längre få fram servrar.

Fast ibland får jag fram några stycken, bara 5-8 st, beroende på vad jag ändrat på i routern, och de har skyhöga ping.

Jag har hittat och sparat de inställningar som behövs för att både dosan och datorn kommer ut på nätet, men har alltså inte lyckats få allt att funka samtidigt, det måste vara nåt jag missat. Nåt som spärrar scanningen/pingningen av servrar.

Måste finnas många som nappat på tele2's erbjudande och samtidigt köpt Prestige-routern som man fick billigare än vanligt. Så om du har 1 PC och tele2dosan kopplad till Prestige 334 och vill hjälpa en trött själ, gör en backup av dina inställningar (går att göra inifrån webinterfacet man får fram via adressen 192.168.1.1).

Och skicka sen filen till min emailadress. kingn@home.se

Edit:

Eller så kommer ni med förslag hur man löser detta? Det enda problem jag verkar ha är att jag i ASE inte kan får fram några servrar alls, i BF1942 får jag fram några, men de är inte många och har antingen 9999 eller 4015 i ping :P

I andra spel kan jag får fram servrar med bra ping, men letar jag servrar för det spelet med ASE så får jag upp 0.

Det står att det är "868 servers filtered out by modifiers". Jag har inte ändrat nåt i ASE sen jag kopplade in routern, och allt funkade finfint innan dess.

//Leffe

[inlägget ändrat 2004-08-20 10:05:50 av Leffe77]

• 3 weeks later...
martinWikstrand

Hej ,

Känner inte igen dom problem du nämmner.Men så spelar jag inte 1942 heller ....

Däremot kan jag å det bestämdaste varna för tele2s IP telefoni. Det är extremt ostabilt och går ner i snitt varannan dag....

Enda sättet att komma igång igen är att boota om telefonidosa + router(zyxel 334)...'

Enligt tele2s support så är det inget fel ....SUCK...kostar dessutom 25:- att få reda på per gång...

Be aware

/M

hmm...kostar det 25:- om man ringer från en annan telefon än det nummer man har hos tele2? Det gör det väl inte? man ringer ju oftast pga att sin telefon inte funkar :)

Det ska vara gratis den första månaden står det iallafall, så jag hoppas de inte har satt upp avgiften på räkningen.

aja, har iallafall ringt 2 ggr utan att få mina dåvarande problem lösta, jag löste ett problem själv då jag upptäckte att man inte kunde trycka in knapparna för fort, utan jag är tvungen att ta det lugnt när jag knappar ett nummer :(

Vet inte om det beror på min telefon, men tror min brorsa har samma problem.

Hej!

Har en grabb som spelar mycket onlinespel bl.a. 1942 o HALO

och det har inte varit några problem med routern Zyxel 334.

Han spelar genom Game Spy o det funkar bra.

Vidare kan jag säga att Tele 2 bredbandstelefoni har, bortsett

från en del problem i början, funkat mycket bra. Har haft det sen

dom började med det och har inget att klaga på.

Har däremot INTE haft problem med virus sedan routern installerades.

Har även en mjukvarubrandvägg Sygate Personel, även den funkar

bra. Uppskattar att man kan "backtrace" och se varifrån ev. intrång

kommer.

Ha det!

Däremot kan jag å det bestämdaste varna för tele2s IP telefoni. Det är extremt ostabilt och går ner i snitt varannan dag....

Hmm... Det är inte så att det är din uppkoppling eller router det är fel på?

Min Teledosa har aldrig gått ner för mig (Förutom i början när jag lekte mycket med inställningarna i routern då).

--------------------------------------------------

Ett tillägg. Går den ner när du använder datorn, tankar mycket etc.? Då kan det vara routern som hänger sig eftersom jag har fått uppfattningen att många hemmaroutrar inte klarar av höga belastningar från väldigt(?) många trådar samtidigt.

[inlägget ändrat 2004-09-03 10:43:43 av MrB]

martinWikstrand
Hmm... Det är inte så att det är din uppkoppling eller router det är fel på?

Min Teledosa har aldrig gått ner för mig (Förutom i början när jag lekte mycket med inställningarna i routern då).

--------------------------------------------------

Ett tillägg. Går den ner när du använder datorn, tankar mycket etc.? Då kan det vara routern som hänger sig eftersom jag har fått uppfattningen att många hemmaroutrar inte klarar av höga belastningar från väldigt(?) många trådar samtidigt.

Nää min uppkoppling är verkligen SUPER stabil (Comhem 8Mbit). Jag har 5 andra burkar förutom teledosan som går genom samma router så den verkar ju sköta sig som den ska. Däremot strulade telefonen idag igen....

Routern är den av Tele2 rekommenderade Zyxel 334 och kör senaste programvaran.

Men det kanske är så att linan går ner utan att jag märker det... Någon som känner till nåt prg som tex ligger och pingar med jämna mellanrum och skriver log på utfall ?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...