Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sessions och Applications


Kalinka

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Finns det något script för att visa hur många sessions och applications som är aktiva på servern och hur mycket minne de tar? Eller hur kollar man det?

 

TACK*1000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kolla hur många sessions som är igång är inget problem - att se hur mycket minne som förbrukats är i stort sett omöjligt vad jag vet.

Enklaste sättet att hålla reda på antalet sessions som jag känner till är att använda en application-variabel som man kan kolla av. Denna ändras vid varje session_onstart och session_onend i global.asa:

 

Sub Session_OnStart

Application("Sessions") = Application("Sessions") + 1

End Sub

 

Sub Session_OnEnd

Application("Sessions") = Application("Sessions") - 1

End Sub

 

I din applikation får du sedan fram antalet aktiva sessions med Application("sessions").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men varje användare startar ju olika antal nya sessions beroende på vad de gör. Det är det jag vill kolla lite, hur mycket minne som måste allokeras när vi är hårt belastade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja..

En session representeras av ett unikt webbläsarfönster (ett fönster som öppnas från ett befintligt är inte unikt).

Hur mycket minne som allokeras pga många sessioner brukar jag vid behov kolla med något webstress-program typ webstresstool (gratis).

Då kan man rätt enkelt se hur mycket extraminne som allokeras av inetinfo.exe beroende på 1 eller 100 sessioner.

 

Det går inte att se hur mycket minne som allokeras av din applikation från vanlig ASP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...