Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka patent eller???


virtuosen

Rekommendera Poster

Hmm, Vet inte om jag tror på priset 20-40 kr.

Däcktrycket är ju ganska högt. Om det skall användas till andning så måste trycket reduceras på något sätt. Tror inte att det går att bygga en regulator för så lite pengar. I en "dykapprat" tror jag att trycket reguleras i två steg. Även om du bara skulle behöva lågtrycksdelen så är det duktigt dyra grejjor (visserligen avsedda för mycket extremare bruk, men ändå).

 

Ok, det kanske går att bygga en billig regulator (t.ex genom att man slösar bort överflödig luft).

 

Men vilka för- och nackdelar skulle din manick ha? Vilka problem skall den lösa osv. Tror att det bästa är att identifiera och beskriva problemet (räddningssituationen) så bra som möjligt innan du fortsätter med din ide'. Om apparaten skall bli något vettigt så tror jag att du måste identifiera användningsområdet ordentligt.

 

Snabbgenomgång av det som nämts tidigare i tråden

Problem som skall lösas

1. Smittorisk

2. Någorlunda ren luft (istället för brandrök t.ex)

3. Större uthållighet för "räddaren"?

4. Enklare HLR? Är inte helt övertygad där

5.

6.

7.

 

Problem med den föreslagna lösningen

1. Löser den något som PPC's mask inte klarar?

2. tryckreglering

3. föroreningar i däcksluften

4.

5.

6.

 

Förbättra iden?

 

Går det att förse regulatorn med något slags enkel pulserande funktion som sköter den konstgjorda andningen så kanske "räddaren" kan koncentrera sig på annat. Men å andra sidan är det inte så lyckat att lämna det stackars offret utan uppsikt i vilket fall som helsts.

Vad vet jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan är det inte så lyckat att lämna det stackars offret utan uppsikt i vilket fall som helsts

 

Precis, att ge konstgjord andning till en människa som kan andas själv är dessutom inte särskilt lämpligt. Det är därför man sederar patienter som ligger i respirator. Således kan man inte lämna den skadade utan uppsikt, för hur skall man då kunna märka när denne börjar andas på egen hand? Man kan lätt få panik när man tvingas andas i en påtvingad takt. En annan aspekt som ingen tycks tänka på här är att man bör intubera patienten för att säkerställa att luften tar rätt väg, lätt hänt att man blåser upp magen istället... Och vad händer om pat kastar upp i masken?

 

Nej, lägg ner din möda på något annat istället. Utgå ifrån ett faktiskt behov och skapa en lösning utifrån det. Men välj inte något som kräver kompetens du saknar, t ex medicinsk utbildning eller liknande.

 

Lycka till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är bra med folk som vågar tänka till lite och tänja på gränserna, det är så nya bra saker uppfinns.

 

Men så finns det de saker som man ibland kommer på och tror stenhårt på själv, det kan vara svårt att släppa greppet om en sådan idé som för andra kan tyckas märklig eller omöjlig. Jag tror detta är en sådan idé, och du bör släppa den och fundera ut något annat. Tanken med att använda luften i däcken till någonting är ju lysande, men använd den till något annat än konstgjord andning.

Problemet är ju som redan påpekats i tråden regulatormunstycke samt luftblandningens giftighet. Dessutom finns ju redan en lösning för problematiken du beskriver, som också fungerar, dock är den inte så spridd så det finns i varje bil. Det är den ballongen som nämns i tråden, kostar i stort sett ingenting, och vem som helst kan lära sig använda den på kort tid, kräver inga slangar eller krångligheter. Men som sagt, problemet med den är ju att det inte är någon lag på att ha den i bilen, så ingen använder den.

 

Jag skulle inte vilja att någon "hobbymekaniker" kopplade in slangar till något bildäck på mig om jag låg medvetslös efter en olycka. Risken för att det blir fel med ännu värre skador som följd skulle vara för stor.

 

Mina tankar kring det hela, men jag tycker det ändå är bra att du använder huvudet till vad det är skapt för, att tänka ut saker alltså :-)

 

Ha det

 

G

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte istället för att använda däckets "infekterade" luft direkt enbart utnyttja lufttrycket i däcket, dvs låta däckluften driva en fläkt som pumpar in frisk luft utifrån som man sedan använder till den konstgjorda andningen.

 

mao ungefär som en turbo till en bensinmotor funkar.

 

bara en idé... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexanderLund

Tänkte ge lite mer kommentarer (för övrigt en av de roligaste trådarna på länge)

 

Snabbgenomgång av det som nämts tidigare i tråden

Problem som skall lösas

1. Smittorisk --Smittorisken skulle vara förkylning då eller... Aids är ju inte relevant

2. Någorlunda ren luft (istället för brandrök t.ex) --Luften runt är fortfarande bättre

3. Större uthållighet för "räddaren"?

4. Enklare HLR? Är inte helt övertygad där --Håller helt med

5.

6.

7.

 

Problem med den föreslagna lösningen

1. Löser den något som PPC's mask inte klarar?

2. tryckreglering --Kan vändas och säga att du har ett fast tryck och får där igenom rätt tryck med en reglerare

3. föroreningar i däcksluften

4.

5.

6.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden så har ju bildäck oftast ingen slang innuti däcket utan är bara "däck" som man pumpar in luft i. Detta kan man fortsätta köra med. MEN sätt in en opumpad slang innuti som sitter bra placerad inne i däcket redo att pumpas upp. Bilen håller reda på trycket i däcket och skulle nåt däck få punka, så blåses slangen automatiskt upp och bilen kan fortsätta rulla :)
Det låter enkelt och bra, men risken är nog att även slangen punkteras av vad-det-nu-är-som-punkterat-däcket om det fortfarande sitter fast i gummit.

 

En bättre sak borde ju vara att bygga in en sån där "däck-på-burk" in i hjulet?

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19523

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men risken är nog att även slangen punkteras av vad-det-nu-är-som-punkterat-däcket om det fortfarande sitter fast i gummit.

Det har jag inte tänkt på :)

 

En bättre sak borde ju vara att bygga in en sån där "däck-på-burk" in i hjulet?

Fast det funkar ju bara vid små punkteringar. Funkar, vad jag vet, INTE om man skär sönder däcket lite djupare, med exempelvis glas eller kniv...

 

Men intressanta idéer är det iaf ;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...