Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka patent eller???


virtuosen

Rekommendera Poster

 

Jag har råkat ut för samvetskval:

Bör jag söka patent eller strunta i det?

 

Vad jag har gjort:

Antagligen uppfunnit en grej som kan rädda massor av människoliv nästan gratis/för en liten summa pengar.

 

Vad jag vill:

Se till att uppfinningen når alla, så att maximalt antal liv kan räddas.

 

Vad JAG INTE VILL:

Att någon fet kapitalist snor uppfinningen och börjar tjäna feta pengar på den. (Så att kanske någon som inte har råd, maybe dör..)

 

Har fått höra att även idéer som "uppfinnaren" vill skall vara "public domain", ändå måste patentskyddas, eftersom "microsofte" eller liknande annars kan patenta detta..

 

 

Uppfinningen:

Handlar om att bokstavligen rädda liv vid trafikolyckor.

-Att använda krockade bilars kraft till hjälparbetet.

-Slippa vänta på ambulans och brandkår vid bilolyckor..

 

Tja, ni försår nog varför jag frågar detta, jag vill inte att någon "fet miljardär" tar åt sig..

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska du söka patent på det om det finns risk att någon annan utnyttjar din uppfinning för egen vinning...

 

Det är i alla fall vad jag tycker, sedan kan du ju alltid göra vad du vill med din uppfinning, antingen det är att tjäna stora pengar eller inte..

 

Lycka till..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om DU tar patentet så blir DU en fet miljardär.. ser inget fel i det

Ditt samvete kan ju styra hur mycket du vill casha hem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar, men jag hade hoppats på att

"publicerade uppfinningar, ännu ej patentsökta", fortfarande gällde för att "stoppa patenter".. Dvs.. Förr i tiden vet jag att "common knowledge" innebar att patent vägrades. Eftersom Microsoft etc. får "hela tiden" patent på vad som borde anses "common knowledge", så blir jag orolig.

 

Vad jag vill:

Ge ut det jag kommit på till "hela mänskligheten", ungefär som med Linux/GNU. Tyvärr är det jag kommit på inte "datorprogram" eller liknande, utan en smart grej som kan rädda tusentals/miljontals människor vid trafikolyckor. Jag vill ge denna "uppfinning" närmast gratis till mänskligheten, men är rädd att om så sker, så blir det en fet miljardär som stjäl allt..

 

Jag vill att alla i hela världen skall kunna använda uppfinningen, utan att behöva betala ett enda öre i avgifter för "licens" etc. (Givetvis kostar grejorna en del, men inte mer än kanske 20-30 kronor)

 

Med "licens"-skitet så skall antagligen den feta miljardären ha 300-400 spänn, medan hela "kitet" egentligen bara kostar 20-30-40 spänn..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patent är ganska dyrt, om du är helt ointresserad av pengar så tror jag att det räcker med en offentlig publicering (helst i en internationell tidskrift). Tror inte att det går att patentera något som är offentligt känt (och nogrant beskrivet).

 

Ähh, kontakta uppfinnarföreningen ellernågon annan som vet(www.uppfinnareforeningen.se).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar ju gärna emot pengar, tyvärr är jag ju inte Jesus eller så..

Men jag skulle inte kunna sova på natten om jag visste att folk dog för att de inte hade råd med en "extra slant" till mig för att betala "licens" eller så..

 

Tänk förresten på följande:

Att vara rik och så känns nog jättebra..

 

Men:

Att vara snäll och kanske "mänsklighetens hjälpare" känns nog antagligen superjättebra.. Mycket bättre än att bara vara rik..

 

Nu menar jag ju inte att jag är någonslags "Jesus" eller "Muhammed" etc, jag har nog bara kommit på en liten grej som kan rädda liv. Enligt räddningstjänsten så var idén smart, när jag frågade..

Till och med jättesmart..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer den offentliga publiceringen, eftersom jag ändå berättat om idén tidigare till personer som kanske snor idén..

 

 

Människor som råkar ut för trafikolyckor behöver ofta luft. Konstgjord andning var okej, men sedan kom AIDS-risken.

 

Varför inte "equippa" [utrusta] "sjukvårdskudden" som finns i varje bil (mer eller mindre) med en enkel gasmask och regulator med slang.

[finns ju i flygplan!]

 

"Men bilar har ju inte gastuber??"

-Jovisst !

 

Kallas för DÄCK!!!

Krockande bilen har minst 4 däck, oftast finns det fler bilar i olyckan!

 

Bra idé eller!!?

Okej: Nu vet ni vart ni skall skicka Nobellpriset! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet nåt om sjukvård eller så, men...

Konstgjord andning var okej, men sedan kom AIDS-risken.

Hur vanligt är det att folk smittas vid konstgjord andning?

 

 

Varför inte "equippa" [utrusta] "sjukvårdskudden" som finns i varje bil (mer eller mindre) med en enkel gasmask och regulator med slang.

[finns ju i flygplan!]

Men syremaskerna på flygplan är väl till för när lufttrycket av nån anledning sjunker i kabinen, inte för att återuppliva människor.

 

"Men bilar har ju inte gastuber??"

-Jovisst !

 

Kallas för DÄCK!!!

Krockande bilen har minst 4 däck, oftast finns det fler bilar i olyckan!

Varför är luft från däck bättre än luft från atmosfären?

 

 

Okej: Nu vet ni vart ni skall skicka Nobellpriset! ;)

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte dom skickar Nobelpriset på posten, man måste komma till cermonin och ta emot det från Hanns Magistät Knogungens hand.

 

(alltid lika kul att vara besserwisser)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man dra två kablar från bilbatteriet för att ge elchocker till hjärtat och kanske koppla in dropp från kylaren. Nä, jag ska inte racka ner, det är bra med nytänkande, det är så saker förändras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag höper mina däck fylls dom på med luft från gummiverkstadens kompressor. Den luften tas direkt från industriområdet (utom- eller inomhus) och är brara renad från grova partiklar och förmodligen har den fått tillsats av olja gör att hålla kompressorn smord. Dessutom har luften förvarats i däcken under en längre tid, ibland nerkyld till minus 20 - 30 grader och ofta uppvärmd till 60 till 80 grader. Gummirester och annat mystiskt från däckens insida har säkert lossnat och blandat sig med luften.

 

Snälla! Låt mig slippa få ner denna luft i mina lungor när jag ligger medvetslös vid vägkanten. Jag väntar helre på ren syrgas från ambulansen eller dör.

 

Har du gott om pengar kan du väl söka patent. Jag tror inte att någon bank ställer upp och lånar ut pengar till din idé. Tänk bara på att du måste söka patent i alla länder där du vill skydda din produkt.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det ni har snackat om, har vi redan tänkt på:

 

1) Däckluften är ju oftast inte "alpluft", men det är ändå luft som innehåller syre, och saknar smitta antagligen.

 

2) Jag andas hellre "däckluft" och överlever, får 20-30 extra år än att jag dör vid olyckan.

 

Sedan kan man som sagt få bort det mesta av "skiten" genom ett enkelt kolfilter på slangen.

 

Mun-mot-mun-metoden som var vanlig förr, dör tyvärr ut mer och mer, då folk är rädd för smitta etc., och drar sig för att utföra metoden..

 

 

Obs: Nobelpris borde ju kunna skickas via e-post, nuförtiden?

;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillåt mig tvivla, vore nog enklare med någon form av enkel handpump som pumpar upp ett tryck isåfall istället för att räddnings personalen ska in bland skrot krossat glas och annat och koppla in slangar till däcken.

 

Dessutom kan ju bilen brinna, det kan finnas bensin och olja runt omkring eller värre saker.

 

Men låt inte mig avskräcka, prata med någon organisation som hjälper uppfinnare.

 

[inlägget ändrat 2004-08-12 22:04:55 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar fortfarande inte. Varför är däckluft bättre än vanlig luft som finns i...luften?! Den luft som vi normalt andas innehåller ju syre o allt vi behöver.

Det finns ju redan sånna där "ballonger" som man trycker upp mot käften på den döende, som man sedan trycker på (ballongen alltså inte den döende). Då kör man in vanlig naturlig luft i den döende o slipper smittas via mun-mot-mun.

 

Jag måste nog ha missat poängen i det hela...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Poängen är just att folk som håller på å dör i trafikolyckor (exempelvis) inte har den goda smaken att se till att förolyckas EXAKT framför sjukhuset etc.

 

"Luft finns ju överallt??".. Tja, det är ju sant. Precis som "vatten finns överallt".. Ändå dör folk av kvävning respektive vätskebrist..

 

"Blod, det finns ju överallt, om inte i kroppen så i pudding"

hehe..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Jag känner få som ens har en vanlig första hjälpen"kudde" i sin bil. Har svårt att se att en ny sak kommer att finnas i alla bilar. Om det däremot fanns en lag om detta, som i Italien, då kanske... Plus att din idé (med lite förbättringar, idén med luft,kanske inte från däcken direkt, är bra) kommer ju bli en rejäl vinstlott om den omfattas av lagen!

 

Kommentar: Erkänn att meningsuppbyggnaden är underbart konstig i mitten!

 

[inlägget ändrat 2004-08-12 22:38:49 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Luft finns ju överallt??".. Tja, det är ju sant. Precis som "vatten finns överallt".. Ändå dör folk av kvävning respektive vätskebrist..

 

Nää, vatten finns inte överallt, iaf inte rent. O luft finns väll typ överallt förutom i några enstaka industrilokaler där man sysslar med saker som man inte ska andas in, o där har man säkert syrgasbehållare lite här o var (eller så bär man det på ryggen i behållare?), om man skulle behöva det.

 

Men vid trafikolyckor så finns det väll alltid rent luft omkring? Om inte bilen brinner o man inte kan flytta sig några meter längre ifrån där det finns bättre luft att andas in.

 

Varför krångla till det o blanda in däck o tjafs? Är väll bara o köra med ballongen (du vet vilken ballong jag snackar om?) o pupma in luften i den skadade.

 

O anledningen till att folk dör kan väll då vara att det inte är standard att ha "luftballong" i bilen (vilket alla verkligen borde ha) :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. "Ballong" vore ju bra.

Men som du själv nämner, så kan ju luften vara kass vid en olycka. Sen så kan det ju vara svårt att få tag i människor som kan "CPR". ("första hjälpen" på svenska).

 

Jag ser fortfarande bildäck som en källa till liv.. En massa luft (i tryck!) som bara väntar på ett "offer"! :-)

 

Sedan måste jag ju understryka att de Du och andra har sett som "faror" är grejor som drabbar om 10-20-30 år. Givetvis är inte luften i ett däck "renaste alpluft", men det innehåller syre och kan rädda liv. Med tanke på att det finns folk som röker tobak (etcetera) så är ju diskussionen om däcklufts kvalitet ganska löjlig..

 

:)

 

Jag håller fast vid att däck kan rädda liv!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

"Sen så kan det ju vara svårt att få tag i människor som kan "CPR". ("första hjälpen" på svenska)."

 

Hjärt-lungräddning heter det :-), men ser inte hur trycket är det största problemet och inte hur just luft under tryck gör det lättare med hjärt-lungräddning...

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-12 23:16:15 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Seb detta inte som att jag hackar på din idé, utan mer som en diskussion för att förbättra en idé. Folk har betalat mycket pengar för att "tankesmedjor" ska göra samma sak...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängsätter alla kloka idéer!

 

Jag är "uppvuxen" med onklar (far- respektive mor-bröder) som är/har varit brandsoldater. Grannarna [PÅ BÄGGE SIDOR] har varit brandsoldater. Allihopa har ansett att tryckluft från däck (genom "gasmask" givetvis!) varit något bra.

 

Det har aldrig rört sig om att "spränga" någon med att stoppa in en luftslang!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så kan det ju vara svårt att få tag i människor som kan "CPR". ("första hjälpen" på svenska).

Ok, både "ballongen" och "däck-grejsimojsen" skulle alltså användas på ungefär samma sätt. Genom att en annan människa trycker upp en grej mot en skadad människa o utför nån manöver. Typ trycker på ballongen, eller på nån knapp på gasmasken som kör in luft i människan.

Så att "människor som inte kan CPR" har inget med saken att göra, anser jag, eftersom det är lika svårt/lätt o ge konstgjord andning med båda metoderna.

 

Den enda fördelen med "däck-grejsimojsen", som jag ser det, är att den kan användas även om luften är förorenad (hur ofta är den det?). Negativt är att man måste koppla slangar till däcken och att detta är oanvändbart om man inte kan komma nära bilen av någon anledning (läckande bränsle osv).

 

Om man nu måste ha ren luft så är det väll bättre o ha nån liten portabel syrgastub med mask i bilen. Då slipper man ovan nämnda problem.

 

---

 

Nu får jag lov o sno en liten del av din tråd o presentera min uppfinning, för o höra vad ni har o säga om den.

 

Hela iden fick jag för många år sedan när jag såg filmen "Demolition Man", så att nån har kommit på idén före mig. Men den finns vad jag vet inte ute på marknaden...ännu.

 

Nu för tiden så har ju bildäck oftast ingen slang innuti däcket utan är bara "däck" som man pumpar in luft i. Detta kan man fortsätta köra med. MEN sätt in en opumpad slang innuti som sitter bra placerad inne i däcket redo att pumpas upp. Bilen håller reda på trycket i däcket och skulle nåt däck få punka, så blåses slangen automatiskt upp och bilen kan fortsätta rulla :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart en bra ide, om man tar allas åsikter till beaktelse. Att utnyttja kraften som finns lagrade i däcket är en fenomenal tanke, mindre bra med tanke på luften, kanske man kan driva en pump som ger friskluft i andningstakt genom masken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Idén påminner om gamla folkabubblan där reservhjulets lufttryck drev vindrutespolaren, en riktigt dålig lösning redan då, av flera skäl. Men inte riktigt så dålig som de gamla bilar där vindrutetorkarna drevs av undertrycket i förgasarens insugshals. Om man tryckte gasen ibotten, t ex vid en omkörning, så stannade torkarna helt.

 

Istället för denna minst sagt krångliga lösning borde man kanske lagstifta om en enkel första-hjälpenväska som alltid måste finnas i bilen, precis som det är lag på att ha varningstriangel. Bilprovningen kontrollerar ju efterlevnaden av den lagen en gång om året. En sådan väska borde innehålla en enkel andningsduk med backventil att använda vid HLR, jag har en sådan i min bil. Ihoppackad är den stor som en tändsticksask, kostar bara några tior.

 

http://www.abcmedical.se/prisspo/ssmitt.html

 

Den gör att jag aldrig behöver tveka att ge någon konstgjord andning bara för att den nödställde ifråga kanske är nerblodad i ansiktet eller har spyor i munnen. Kombinerat med ett par engångshanskar i latex får man ett nära fullgott skydd mot ev blodsmitta.

 

Jag vill inte heller racka ner på någon, men "uppfinningen" är väldigt naiv och saknar helt tillämpning. Det är i alla fall min uppfattning.

Att dina släktingar och grannar vill vara snälla mot dig och uppmuntrar dig tycker jag bara är naturligt, de är kanske inte helt objektiva.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och förmodligen har den fått tillsats av olja gör att hålla kompressorn smord

 

Alla kompressorer för industriellt bruk tillsätter mycket riktigt en oljedimma som säkert är rejält hälsovådlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...