aspanvandare Posted August 11, 2004 Share Posted August 11, 2004 Jag har några bilder som jaghar lagt i en Array och undrar nu hur jag ska göra för att bilder ska laddas klar när sidan visas så att det inte blir fördröjning vid onmouseover. <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript"> <!-- if(document.images) { bild=new Array() bild[0]= new Image() bild[0].src="bilder/liten111.jpg" bild[1]= new Image() bild[1].src="bilder/liten55.jpg" bild[2]= new Image() bild[2].src="bilder/03.jpg" bild[3]= new Image() bild[3].src="bilder/liten33.jpg" bild[4]= new Image() bild[4].src="bilder/liten44.jpg" bild[5]= new Image() bild[5].src="bilder/liten22.jpg" //ev fler bilder } function iljswtch(bildnummer) { if(document.images) { document.bildplatsen.src=bild[bildnummer].src } } //--> </SCRIPT> Link to comment Share on other sites More sharing options...
dotgif Posted August 30, 2004 Share Posted August 30, 2004 Lite gammalt inlägg, men jag svarar ändå ;-). Kanske någon som är intresserad. Borde räcka att du lägger in din kod i en funktion. Anropa sedan funktionen i onload eventet för body. <body onload="laddaBilder()"> ... knappar med onmouseover etc. </body> Scriptet (lägg funktionerna under head taggen): <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript"> <!-- function laddaBilder { if(document.images) { bild=new Array() bild[0]= new Image() bild[0].src="bilder/liten111.jpg" bild[1]= new Image() bild[1].src="bilder/liten55.jpg" bild[2]= new Image() bild[2].src="bilder/03.jpg" bild[3]= new Image() bild[3].src="bilder/liten33.jpg" bild[4]= new Image() bild[4].src="bilder/liten44.jpg" bild[5]= new Image() bild[5].src="bilder/liten22.jpg" //ev fler bilder } } function iljswtch(bildnummer) { if(document.images) { document.bildplatsen.src=bild[bildnummer].src } } //--> </SCRIPT> Mvh Jimmy [inlägget ändrat 2004-08-30 21:46:44 av dotgif] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.