Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigera dokument online


TSH

Rekommendera Poster

Hur gör man om man vill arbeta online med t.ex. Worddokument på ett Intranet? Vill att användarna ska kunna öppna ett Worddokument som ligger på en webbsida och redigera och kunna spara ned ändringarna direkt till hemsidan. Hur ordnar jag detta?

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns flera sätt. Först och främst måste användaren ha både läs- och skrivrättigheter till filen.

 

1:

Den mindre snygga är att länka direkt till filen via FILE:\\N:\mapp\dokument.doc alternativt FILE:\\datornamn\share\mapp\dokument.doc.

 

 

2: Filerna ligger på webbservern (du länkar till en url/webadress)

Om alla skall kunna redigera filen kan du ge IIS anonyma konto (brukar vara IIUSR_datornamn alternativt gruppen Web Anonymous Users) rättigheter att skriva till filen. Om du inte vill att alla skall kunna redigera filen, kan du använda dig av Windows Authentication i IIS och sen sätta NTFS rättigheter på filerna. Observera att det är bäst att lägga katalogen med filerna utanför den vanliga webstrukturen annars kan det bli strul med rättigheter senare.

 

 

Mvh

 

Jimmy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 2 ser bra ut.

Har ordnat rättigheterna.

Jag kan öppna doc-filen (öppnas med Word) men när jag ska spara filen föreslås det lokalt på min hårddisk. Min önskan är att filen ska sparas på ursprungsplatsen (webbservern).

Har jag missat någon inställning?

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...