Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra win 98 i Xp


hjälp

Rekommendera Poster

Hej! Jag vill använda en patrition till att ha Win 98 SE på samma hd som mitt XP. Hur gör jag för att få detta att fungera, d.v.s. hur installerar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

hjälp skrev:

Hej! Jag vill använda en patrition till att ha Win 98 SE på samma hd som mitt XP. Hur gör jag för att få detta att fungera, d.v.s. hur installerar jag?

 

Partitionera upp hårddisken med Partition Magic eller dyligt. Nu har du två partitioner förslagsvis där du installerar Win98 på den ena och XP på den andra.

 

Om det ska installeras i speciell ordning vet jag inte. Notera att Win98 inte kan läsa NTFS, så om du vill dela filer mellan operativen så får du ha båda på FAT.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera det äldsta operativet först, på partition C, sedan XP på D så får du vid uppstarten en meny att välja vilket OS du vill starta med:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;306559

 

Notera att Win98 inte kan läsa NTFS, så om du vill dela filer mellan operativen så får du ha båda på FAT.

Nja inte riktigt. Utdelade filer från NTFS-operativet kan läsas av FAT-operativet. Däremot kan inte FAT-operativet se NTFS-operativet, men NTFS-operativet kan se FAT-operativet.

 

[inlägget ändrat 2004-08-11 15:12:17 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, varför vil man köra 98 när man har XP? :S

För att blåskärmsblått inte endast skall vara ett minne blott. ;)

 

[inlägget ändrat 2004-08-11 15:23:38 av glad.nu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En fråga, varför vill man köra 98 när man har XP?"

 

För att vissa äldre program inte går att köra i XP.

 

"För att blåskärmsbått inte endast skall vara ett minne blott"

 

Har aldrig haft så mycket (om någonsin) blåskärm som i Windows XP. Hör andra säga att det är så stabilt, men jag har bara problem hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, partionerat har jag gjort, men det är själva installationen som jag vill veta hur jag ska göra, vill ej installera om Windows XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men det är själva installationen som jag vill veta hur jag ska göra, vill ej installera om Windows XP.

Då blir det knepigare då du måste reparera Windows XP:s boot loader. En sida som beskriver detta, men under vissa förutsättningar:

 

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

 

Grundregeln är annars, alltid det äldsta operativet först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...