Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Terminal Server?


Daily

Rekommendera Poster

Jag skall konfigurera en server (2003) så att användarna kör mot terminal server från sina arbetsplatser. Nu är det så att jag aldrig har gjort detta innan, dvs inte kört en server i Application Mode, har enbart kört TS med Admin Mode.

Är det en vänlig själ som ev. vet en guide hur man sätter upp en sådan server? Hur funkar det när man installerar program sedan? Det är 6st användare som skall köra mot servern och de har Win98/Me/2000 på sina datorer. Hur funkar det med licens? Jag vet att 2000/XP har inbakade licenser mot TS i OS:et men hur gör jag med 98:a?

 

Tck på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en länk du kan kika på:

 

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/quickstart.mspx

 

Sedan hittar du även det mesta du behöver veta i hjälpfilerna på servern.

 

Tänk på att du måste installera en licensserver också. Terminal Services kommer att vägra inloggningar efter 120 dagar om ingen sån finns på nätverket. Där ska alltså CAL-licenserna läggas in.

 

Nu är inte jag heller helt hundra på det här med TS-licenser, men det är nåt i stil med följande: Windows 2000 Pro har inbyggd TS CAL för 2000 server, men inte för server 2003. Windows XP har ingen inbyggd TS CAL alls, vilket det blev ett himla liv om. Microsoft kompromissade då och erbjöd gratis TS 2003 CAL för alla XP som köpts före april ifjol. Om detta gäller både OEM-licenser och volymlicenser är jag osäker på. Alla övriga behöver i alla fall en TS CAL.

 

Lättaste är kanske att prata med MS kundtjänst eller någon licensåterförsäljare för att reda ut detta.

 

Sedan när du installerar program för användarna så måste du vara i "installation mode". Där hamnar du genom att antingen gå via Add/Remove programs och lägga till program den vägen eller genom att skriva "change user /install" innan du kör installationsprogrammet. När du är klar ställer du tillbaka till vanligt läge med "change user /execute".

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon, jag ringer nog till MS när de vaknar vid 09.00 för att få klarhet i licenserna!

 

Länken var kanon, när du skriver om installationer av program sitter man på servern och gör dessa eller är man inloggad som den användaren och isåfall kan man vara det samtidigt som denna är inloggad? Om jag t.ex skall installera Office på alla maskiner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inloggad som administrator när du installerar program. Vanliga användare har inte behörighet att installera saker.

 

Installation av program görs en gång per program, inte per användare. Det är det som är det fina med TS. Så gott som alla nya program lägger sig fint tillrätta och fungerar utan problem. Det vanligaste felet man kan få åtgärda är att flytta startmenyikonerna från sin egen användarprofil till "all users".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...