Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad blir den primitiva funktionen av (sinx)^2?


Hans L

Rekommendera Poster

Bra länk att ha som facit, men den får ju inte ersätta behovet av att förstå teorin bakom beräkningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller med Anjuna Moon.

Man sitter inte med en internet uppkoppling på tentorna. Lär er grunden och använd er av de standard tabeller som finns.

Dessa tabeller finns i formelsamlings böcker från gymnasiet.

 

Finns inte ditt uttryck med i tabellen gör om uttrycket så det blir som något i tabellen. Precis så som Anjuna Moon gjorde i sin lösning.

 

/Nenna80

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa tabeller finns i formelsamlings böcker

 

Jo, många år sen högskolan nu, men gamla kära lila-rosa Beta slänger jag aldrig =)

 

Ibland åker även gamla analysböcker fram, bara för lite hjärngympa då och då. Även om jag inte använder den högre matematiken så ofta längre så är det alltid bra med lite massage av de grå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, men man sitter ju inte heller och tentar hela livet. Visst är det vettigt att förstå hur man gör saker för hand för att förstå hur det funkar, men när det nu finns symbolmanipulerande integrerare så finns det ingen anledning att sitta och integrera algebraiskt med papper och penna -- med risk för slarvfel mm.

 

Sen är det klart, när det är nåt så enkelt som att integrera sin^2(x) så är det väl inte allt för jobbigt att göra för hand...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anjuna!

 

Tack för ditt snabba svar.

Jag förstår det inte. Kan du tänka dig att utveckla ditt svar lite mer.

 

f(x)=(sinx)(sinx)=(sinx)^2=1-cos(2x)/2, hur gick detta till?

Det liknar sinus för dubbla vinkeln som blir 1-cos2x.

 

Hälsningar

Hans L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...