Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbare 3G?


sbg

Rekommendera Poster

Kommer 3G näten att uppgraderas så att det blir snabbare?

För idag tycker inte jag att det går så där jätte fort direkt.

Tänker framförallt på video telefoni.

För under -05 så kommer ju EDGE och kommer man då kunna använda video telefoni då eftersom den skall klara 384 kb/s?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

EDGE har inget med 3G att göra, utan är en teknik som används i GSM-nätet för att få snabbare dataöverföring. EDGE finns redan, men ingen av de svenska operatörerna har implementerat det.

 

Eller missuppfattade jag dig totalt?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man ser det, 3G har ju inget med tekniken att göra utan bara hur snabbt det är...

 

EDGE klassas som 3G pga. att den klarar hastighetens gränsen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDGE är inte mer 3G än GPRS, dvs inte alls.

Det är en implementation av dataöverföring på GSM-nätet och att 2G-nätet skulle bli 3G bara för att man råkar spräcka någon nedre gräns för bandbredd på dataöverföring är verkligen bara nys.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte alla som är fruktansvärt negativa till att EDGE är 3G... att de inte kan se bortom tekniken... som om slutkunden bryr sig om vilken teknik som används. precis som att säga att bredband över xDSL inte är lika mycket bredband som bredband över ethernet eller kabel TV... fast det är samma bandbredd till slutanvändare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte alla som är fruktansvärt negativa till att EDGE är 3G.

För att det inte är det.

Det har inget med att vara negativ till Edge eller så att göra, det är bara så det är. 3G är Tredje generationens mobiltelefonnät, Edge är GSM och GSM är andra generationens mobiltelefoninät, oavsett hastighet på datatjänster. I början var det snabbaste man kunde göra med GSM 9600bps, med GPRS steg det till det mångdubbla och precis som det inte blev en ny generation då (fortfarande bara GSM som är en 2G-teknik) så blir inte 2G-nätet ett 3G-nät för att någon stoppar in utrustning som kan Edge i basstationen.

precis som att säga att bredband över xDSL inte är lika mycket bredband som bredband över ethernet eller kabel TV

Faktiskt inte, att säga att GSM med Edge är 3G är ungefär som att säga att en dator med analogt 28k8-modem kopplat till analog-porten på en ISDN-router är bredbandsansluten, fel kort och gott :-)

 

Nätet blir inte nästa generation bara för att det tillkommer funktionalitet, oavsett om den heter GPRS, Edge, MMS eller nåt annat som inte fanns i ursprungs-GSM.

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 20:37:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G är Tredje generationens mobiltelefonnät

i alla argument pekar du på ovanstående, men som jag skrev i mitt första inlägg samt det andra anser jag att "3G"-termen inte har något med tekniken utan med vilken hastighet man får som slutkund.

 

tror faktiskt inte folk bryr sig om de använde EDGE, CDMA2000 eller WCDMA... för att göra sina video samtal eller se sina nyheter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min cykel är numera en moped, för igår cyklade jag ifatt och om en moped.

 

Det är ju hastigheten som avgör.

 

 

Själv kan jag skillja på äpplen och päron. Och även på 2G och 3G.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men som jag skrev i mitt första inlägg samt det andra anser jag att "3G"-termen inte har något med tekniken utan med vilken hastighet man får som slutkund.

Du får naturligtvis anse vad du vill men 3G har med tekniken att göra, oavsett vad du anser. Att kunden struntar fullständigt i underliggande teknik är bara ett utsökt exempel på hur korkat det är att använda 3G som en term i marknadsföringen (ingen pratade ju om att skaffa sig en 2G-telefon när näten uppgraderades förra gången).

Att man valt att prata om "3G" mot slutkund gör ju knappast att förkortningen 3G förlorar sin betydelse och ersätts med nåt som inte alls har med 3G eller nåt annat att göra (dvs hastigheten).

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 23:49:01 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte alla som är fruktansvärt negativa till att EDGE är 3G... att de inte kan se bortom tekniken... som om slutkunden bryr sig om vilken teknik som används. precis som att säga att bredband över xDSL inte är lika mycket bredband som bredband över ethernet eller kabel TV... fast det är samma bandbredd till slutanvändare...

 

Nejdu stoffe, nu tänker jag säga emot:

 

Med ditt resonemang skulle jag kunna säga att en gammal bil är ett tåg och en sportbil är ett X2000, eftersom de transporterar mig från Norrköping till Sundsvall på motsvarande tider. Sen att den ena går på väg och den andra på räls, det är ju fullständigt ovidkommande då jag som konsument inte bryr mig om vilken teknik som används.

 

Visst har du en poäng i att slutkunden inte behöver bry sig om hur han blir transporterad mellan städerna, men att säga att edge är 3G är ändå inte rätt, eftersom det är en GSM-teknik, och GSM är 2G.

 

(EDGE = Enhanced Data Rate GSM Environment eller Enhanced Data Rates for GSM Evolution, beroende på vem man frågar. :)

 

http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8025&sid=1

 

edit: stavfel å sånt.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-09 13:52:49 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite inlägg.

Men jag kan tyvärr inte hitta något svar på min fråga.

Det jag vill veta är alltså om 3G näten kommer att uppgraderas så

att det kommer gå fortare.

Och när EDGE kommer att fungera kommer man då göra 2G telefoner med

video telefoni?

[inlägget ändrat 2004-08-09 14:19:05 av sbg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. 2G eller 3G har INGENTING med den egentliga hastigheten att göra.

 

2G = GSM, CSD samt HSCSD (dvs datatrafik i GSM-nätet, max 14.4 kbit/s)

 

2.5G = GPRS (brukar kallas så. Den effektiva hastigheten är densamma som för vanlig "GSM-data", men man betalar förförd mängd, inte tid)

 

3G = UMTS (jag personligen fattar inte varför vi kallar detta 3G, när vi hela tiden hittills kallat det för vad nätet heter (NMT och GSM), men nu ska vi kalla det en kryptisk förkortning som inte ens operatörerna själva förstår... Så... ni som sagt NMT och GSM - kalla detta UMTS!! Please.....!

Men, naturligtvis skiljer tekniken en del - så länge det är datasamtal vi pratar om!

 

Så här:

I all vanlig telefoni (PSTN,NMT,GSM och UMTS) så sker vanliga samtal i sk kretskopplad teknik (linjen hålls öppen även om inget sägs och man betalar för den tid som linjen är öppen).

 

När det gäller 3G och 2.5G (Data över UMTS / data över GPRS samt EDGE) så skickas trafiken i paket (precis som på ett vanligt LAN) och man betalar för den mängd data man trafikerar nätet med och nätet hanterar såna elemtära saker som omsändnigar, säkerhet etc. så KAN nätet bli snabbare än normalt (=GSM, CSD och HSCSD), men kan lika gärna bli en flaskhals. Allr beror på hur mångs som samtidigt vill ut på nätet!

 

3G (UMTS) är en bra teknik, men det är operatörerna som bestämmer HUR bra den blir.

 

Jeg vet, helt ärligt, inte hur långt operatörerna kommit i sina EDGE-planer, men hade jag varit operatör och just pröjsat 18 mdr för att bygga ett UMTS-nät, så hade jag inte pröjsat EN krona på att bygga något som konkurrerar med UMTS... Oavsett teknik, måste folk byta telefon för att kunna utnyttja tekniken och jag ser hellre att folk byter till en UMTS-lur än en EDGE-lur. Framtiden och kompatibiliteten blir så mycket lättare då!

 

/kram på er!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G = UMTS

 

Det finns väl fler tekniker än bara UMTS som räknas till tredje generationens mobiltelefoni?

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...