Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fotoutskrift

Daisie

Recommended Posts

I datatidningar kan man allt som oftast läsa att hållbarheten är si eller så lång tid, men det är ingen som tar upp det här, om jag får en liten, liten vatten stänk på papperet så är hela kortet förstört för det blir en liten vit prick. Finns det någon här som vet om man kan fixa en sådan sak?

Bläcket är ju vattenbaserat, men något borde man kunna göra.

Ett vanligt foto som har fått kladd på sig kan man gnugga in med lite vaselin.

/Daisie

Stefan Eklinder

Kör du på riktigt fotopapper som du kan köpa och skriva ut dina fotografier på?

Riktiga fotopapper känns på ytan som man fått dem från ett fotolabb. Använder du vanligt A4:a papper så kladdar bilden om man stänker på den.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

Jag använder hp fotopapper har också provat kodaks fotopapper både superblanka och matta till halvblanka med samma resultat.

Har testat med vattenstänk på foton som jag skrivit ut 6 mån tidigare, men också där försvinner färgen det ser inte lika mycket ut som på ett nyutskrivet foto men dock. Nu menar jag en liten vattenprick ung. som en halv knappnålshuvud.

Bläcket kan tillverkarna kanske inte göra något åt utan de får tillverka bättre papper den är ju dyr nog ändå.

Har ännu inte testat foton från fotolab, men tänker göra det kan tänkas att deras fotopapper är mycket bättre.

Japp, vattenlösligt bläck kommer att lösas upp av vatten oavsett hur lång tid du väntar och oberoende av vilket papper du skriver ut på. MEN du kan skydda ytan gnom att spraya på fixativ. Fixativ används i vanliga fall för att fixera och skydd akolteckningar men fungerar också kalas för att skydda bläckutskrifter.

Du hittar fixativ hos många bokhandlare och hobbybutiker. Bor du i stockholm så hittar du det bl.a hos claes ohlsson, kreatima, matton, panduro etc.

Tack så jättemycket, det var något i den stilen jag ville veta.

Jag skulle så klart gått till en fotobutik och frågat, men ni här på forum vet så mycket om allting så det är smartare att fråga här.

Tack än en gång.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...