Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation på bärbar


Erol

Rekommendera Poster

Försöker göra installation på Win98 och det går bra med att skriva in nyckeln, därefter kommer det en boot som är den sista och när han då ska starta upp win98 så får jag en blåbild med texten det går inte att skriva till C: men gör jag då en omstart på detta så fungerar det i felsäkert läge. Någon som vet vad bekymret kan vara? Innan jag formaterade om den så var det win 95 på den.

 

Erol

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du formaterat hårddisken till FAT32?

 

Om jag inte missminner mig så kör Win95 med FAT16. Det filformatet vill kanske inte Win98 köra på. Var länge sen nu jag själv körde med de gamla operativen, så jag vet inte om Win98 är bakåtkompatibelt.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Om jag inte missminner mig så kör Win95 med FAT16. Det filformatet vill kanske inte Win98 köra på. Var länge sen nu jag själv körde med de gamla operativen, så jag vet inte om Win98 är bakåtkompatibelt.

 

Jo det går bra att installera och köra Win 98 på Fat16, så det är inte det som är felet.

Men det är troligen bättre att formatera med Fat32 oftast.

T.ex så kan ju en Fat16 partition inte göras större än c:a 2 Gb.

 

Men tyvärr har jag ingen idé om vad det är som krånglar för dig.

Sorry

 

ha de

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-07 18:15:22 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 kan köra på FAT16 och FAT32 men om du konverterat till FAT32 och fortfarande har någon gammal drivrutin från Windows 95 som är skriven för 16 bitars system så krachar windows i starten.

 

Hade själv det problemet för länge sedan då jag konverterade till FAT32 och fortfarande hade en gammal drivare till skrivaren som var skriven för FAT16.

 

Gå igenom vilka drivare du har i datorn och kolla datumen på dom, om du misstänker att någon kan vara för gammal byt den emot ny från tillverkaren eller välj någon som passar ifrån Windows98 CD'n.

 

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...