Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjäna pengar på websida (Reklam)


DnSx

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag driver en websida och nu har ett företag kontaktat mig.

De vill göra reklam på min websida och jag ska få betalt enligt

"en visning = x öre"

"ett klick = x öre"

 

Det här kommer ju inte generera några större inkomster,

med det är ändå en inkomst.

 

Kan jag ha den inkomsten som privatperson, eller måste jag starta ett eget företag för att få tjäna dessa ören?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju upp till företagen, antingen får de anställa dig, eller betala svart.

 

Du kan också skaffa f-skatt sedel. Blir nästan som enskild firma, men inte riktigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som du redovisar inkomsten på din deklaration så är det inte svarta pengar, du behöver ingen anställning av företaget för att få betalt för reklamplats heller, precis som om något företag vill sätta en reklamskylt på din tomt eller fastighet så behöver dom inte anställa dig för det men du måste redovisa din extra inkomst i deklarationen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Du kan också skaffa f-skatt sedel. Blir nästan som enskild firma, men inte riktigt.

 

???

 

Har man F-skatt som privatperson så ÄR det enskild firma...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Så länge som du redovisar inkomsten på din deklaration så är det inte svarta pengar, du behöver ingen anställning av företaget för att få betalt för reklamplats heller

 

Om man inte har F-skatt, ska uppdragsgivaren betala in skatt och övriga soc-avgifter. Det enklaste är att skaffa FA-skatt, då kan man fortsätta med sin anställning och ta reklamintäkterna på F-skatten (i praktiken har man både en anställning och enskild firma).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mot betalning upplåta reklamplats för ett företag eller förening innebär inte att man har en anställning, utan anställning inga socialaavgifter.

 

I det här fallet så gäller det inte att han skall livnära sig på reklamen, då kan han ta upp det i deklarationen som finansiell inkomst.

Företaget å sin sida kan inte dra någon moms på deras köp av reklamplats om inte personen dom köper av har F-skatt.

 

I det här fallet skulle jag likna det med att en företagara får stopp på bilen och någon stannar och ger honom en reservdunk med bensin, får betalt för soppan men företagaren kan inte få något kvitto på inköpet.

 

Dilemmat ligger alltså hos företagaren inte hos personen som får betalt.

 

Naturligtvis går det en gräns någonstans i storleken på beloppet, om det blir så pass mycket att det kan räknas som verksamhet så måste man vara registrerad för detta och skaffa F-skatt.

 

Vad kan det röra sig om på en privat hemsida, typ en 20000 träffar om året och kanske en 5000 klick och vi talar om ören styck.. uppgår kanske till en 200,-/månad eller så? RSV gäspar och ler...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att gränsen för när det behövs reklamskattas ligger vid 20000:-/år. Har inte kollat upp det men jag det hänvisades till det i radio härom dagen när det visade sig att finansministern är ordförande i en fotbollsklubb som råkat missa det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...