Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SP2 beställa CD


Avicii

Rekommendera Poster

Snart är det dags för Service Pack 2 för Windows XP.

Redan nu har Microsoft en sida för att utan kostnad kunna beställa en CD med SP 2. För engelsk version är 25 augusti första dagen att beställa och för svensk XP-version 8 september.

 

En länk att lägga på minnet:

 

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp2/cdorder/en_us/default810.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga kommer väl att vara att precis som med SP1 kan man bara beställa Svenskt service pack här i sverige... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga kommer väl att vara att precis som med SP1 kan man bara beställa Svenskt service pack här i Sverige... :(

Du får samma språkversion av SP2 som du har på ditt operativsystem om jag förstått det hela, då man får välja både land och CD språk. Kan man tänka sig att det finns en inbyggd funktion i beställningsformuläret som "känner av" vilken språkversion man har?

Den kostnadsfria Security Update CD´n fick jag i alla fall både i svensk och engelsk version härifrån Sverige. Men den tycks inte gå att beställa längre.

 

PS. Är det bara jag som inte får några bevakningsmail längre, eller är alla drabbade?

 

[inlägget ändrat 2004-08-06 17:18:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Är det bara jag som inte får några bevakningsmail längre, eller är alla drabbade?
Samma här, fast jag vet inte om jag ska skylla på Eforum eller pluggmailet. Båda fungerar dåligt.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan vi ändå håller på med uppdateringar...här är adressen till den nya windowsupdate V.5.

http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx?ln=sv

för de som är intresserade.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-06 18:02:07 av ®ogbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga bevakningsmail, och ett tiotal försök att bara komma in, nä nu är det under all kritik.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thank you for your interest in Windows Update

 

Fortfarande går det inte att använda annan webbläsare än IE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det bara jag som inte får några bevakningsmail längre, eller är alla drabbade?"

För mej har det inte fungerat på evigheter, anmäldde problemet under buggrapport i mitten på Juli.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-06 21:26:03 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande går det inte att använda annan webbläsare än IE.

Det skiulle förvåna mig mycket om det fungerade med en annan webläsare.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som har Edonkey/Overnet så finns engelsk version av SP2 här:

 

ed2k://|file|xpsp2_RTM_ENU.exe|278920704|7ce55b13ef5dea1a8f8a6b56c1668665|

 

Ska tydligen vara slutliga versionen, har inte provat det själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som har Edonkey/Overnet så finns engelsk version av SP2 här:

Den slutgiltiga versionen (ntoskrnl.exe build number 2180) av SP2 finns också att hämta från MSDN download site för den som har access dit.

10 augusti är annars det datum SP2 (engelsk version) lanseras för allmänheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

MSDN har den....

Windows XP Service Pack 2 (English)

 

Date Posted

8/6/2004 8:57:00 AM

File

en_winxp_sp2.iso, ISO-9660 CD Image

Size

475.35 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men MSDN är det ju bara vissa utvalda som har tillgång till, det vore ju schysst om dom som har MSDN kunde göra oss andra en tjänst och sprida SP2 på P2P näten. :)

 

Finns en hel del torrents med SP2 också på bittorrent-sajterna, men jag tycker det känns lite olustigt att installera nåt som inte är verifierat.

 

En ISO på 475 Mb förresten?

De flesta jag sett har varit på 266 mb, det måste ju vara en massa extra på ISO:n då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SYS64738 skrev:

Men MSDN är det ju bara vissa utvalda som har tillgång till, det vore ju schysst om dom som har MSDN kunde göra oss andra en tjänst och sprida SP2 på P2P näten. :)

 

 

Gissa om där sprids mycket virus och skräp då. :-)

Lägg upp det på en allmän sida istället för oss som inte hänger på P2P-näten.

 

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-07 15:43:05 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp det på en allmän sida istället för oss som inte hänger på P2P-näten.

Det är inte tillåtet att lägga upp SP2 för nedladdning. Däremot får man enligt Microsoft bränna SP2 (beta-testarna har också fått "The Final") på CD och ta med till granne/bekant/familj.

Storleken på SP2.exe är drygt 272 MB.

Tisdagen 10 augusti är iaf oficiellt lanseringsdatum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissa om där sprids mycket virus och skräp då

 

Eh?

Men det gör det väl i så fall på internet i övrigt också.

Det låter som om du aldrig använt ett fildelningsprogram och läst om dom på aftonbladet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det borde ligga i MS intresse att sprida SP2 via olika kanaler, eftersom deras servrar alltid blir så långsamma när stora patchar släpps. Gissa hur det blir med något av den här SP2s storlek.

Virus i P2P? Om det är något som man iallafall på eforum upplever så är det vanligt oförsiktigt surfande som de flesta sabbar sina installationer med. P2P-hubbar (då pratar jag inte om skräp som Kazaa och dyl utan DC) har lite mer koll på skyddet.

 

[inlägget ändrat 2004-08-09 15:30:30 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det borde ligga i MS intresse att sprida SP2 via olika kanaler, eftersom deras servrar alltid blir så långsamma när stora patchar släpps.

Kan man alltid hoppas på.

Vad som är nytt med SP2 är att man kan börja nerladdning och göra uppehåll med avstängd dator. Sedan fortsätta nerladdningen från där man avbröt och allt installeras som om man hämtade hela på en gång. Detta sköts av tjänsten BITS (Background Intelligent Transfer Service), som default är satt till manuell. Tjänsten startas av sig själv om man avbryter en nerladdning för att fortsätta senare. Efter nerladdning är klar återgår tjänsten till att vara ostartad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men det gör det väl i så fall på internet i övrigt också.

 

Jo, men vänder man sig till de etablerade downloadsidorna så är väl risken inte så stor. Håller du till på internets bakgård så är det som ett minfält.

 

Det låter som om du aldrig använt ett fildelningsprogram och läst om dom på aftonbladet...

 

Använt och använt. Provat har jag, dock inte hemma hos mig själv. Jag har hört talas om hur mycket virus och skräp där sprids via fildelningsnätverken. Du vet ju inte vad den som laddat upp filen har för avsikt med programmet. Det är ju hur tacksamt som helst att sprida trojaner och virus.

 

Visst, sen kan man använda ett antivirusprogram och scanna det man laddat ned. Hur många gör det? De blir lyckliga bara de hittar Photoshop och tänker inte på att storleken är kanske misstänktsamt liten eller stor på programfilen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-08-09 16:41:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju hur tacksamt som helst att sprida trojaner och virus.

 

Problemen du nämner är typiska för omodererade fildelningsmetoder, såsom ex. Kazaa, BearShare och Edonkey/Emule. Via DC blir du utslängd så fort ngn anmäler dig för delning av falskt, smittat eller ens installerat material. Ganska snabbt utrotas rötäggen från hubbar på DC så andelen sjuk materia är försvinnande liten där (med undantag för precis nysläppta filmer som ofta snabbt sprids i falska versioner, men det finns lösningar kring detta också om man har rätt program)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Redan nu har Microsoft en sida för att utan kostnad kunna beställa en CD med SP 2. För engelsk version är 25 augusti första dagen att beställa och för svensk XP-version 8 september.

Nya tidsplaner och nu är sidan aktiv igen.

 

Det går bra att beställa engelsk version från och med 25:e augusti alltså i dag. Svensk version från och med 14 september:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp2/cdorder/en_us/default.mspx

 

Obeserva att man måste beställa CD:n i samma språk som version av XP som för tillfället körs i datorn. Gissar att Microsoft kör en autospråkkoll innan beställningen kan slutföras.

Räkna med 4-6 veckors leveranstid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP2 svensk är färdig men de tänker hålla den till 14 september??

Var har du sett info om att svensk SP2 är färdig? Jag har inte hittat den för nerladdning någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte bara den 14 september låter lite specifikt om den inte redan är färdig, annars kunde de ju skrivit "in the middle of september".

 

Kinesiska står det också 14 september på men den finns redan för nedladdning.

 

[inlägget ändrat 2004-08-25 21:31:30 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...