Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föreningssparbanken internetstöld


Bernt_

Rekommendera Poster

Hepp!

 

Är det någon som har en teori/fakta på hur stölden gick till?

En familj blev av med 85.000:- utan att någon utomstående hade tillgång till dosan eller pinkoden.

Har alltid trott att det var omöjligt utan tillgång till dosan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju föreningssparbanken, och jag använder ibland min personliga kod för att överföra pengar till de konton jag godkänt för detta, vilket rör sig om endast två konton till folk jag ofta för över pengar till. Jag misstänker att detta kan ha spelat in, men då måste varje familjemedlem ha med honom på de godkända mottagarna...

----

The rest is silence.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jaha, men hur ska vi skydda oss då?

 

Vore tacksam om journalisterna på IDG tidningar försökte ta reda på mer.

 

En av dem har ju namnet Säkerhet. :)

 

Man vill ju känna sig säker att man har pengar kvar.

 

Hur kan det ha gått till då?

 

Har de hackats från Landstingsdatorn och haft uppgiftr om sina konton lagrade på hårddisken i hemmet och databrottslingen har noterar visa korten och sen låtsas göra nåt köp av begagnad bil eller dylikt?

 

Förstår itne hur det kan gå till utan dosan?

 

BR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så var det ett överföringsuppdrag som skickats från Landstingets datorer, och hade ingenting med internetbanken att göra.

 

Ciao,

Anders

- som egentligen inte vet någonting om fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Du har nog rätt. De hade tagit reda på deras Visa kort nummer och beställ via Landstingsdatorn varor och betalat med visa korten via den datorn. Så Sparbanken hade inget med det att göra.

 

Hur de hade fått reda på koderna till Visa? eller behövs inga koder räcker det att man gör beställningar? Hur kom pengarna till dem då ?

 

Hur ska vi skydda oss?

 

Jag har hört att de engångs E-Card som Visa har gör att man blir skyddad. men det skyddar ju inte mot de här bedrägerierna. Hur kom de över uppgifterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...