Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hdd-krasch i bärbar dator!


TobbeOl

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fråga som jag skulle vilja ställa:

Jag har en Dell Inspiron 2500, som jag pårecis kraschat hårddisken på.

Jag skulle vilja veta ifall jag kan köpa hårddiskar i vilken affär som helst till denna datorn, eller måste man gå genom Dell? dvs. är Hårddiskarna i Dell's datorer "specialare" av något slag?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh Tobbe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är int speciallare, men till alla bärbara så är det lite mera omständigt att byta disk än vad det är till en stationär. Gämför gärna Dells priser med vad du får betala för en ny disk och slippa alla problem.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid köpt från dell men vilken 2.5" ska också fungera, ett plastlock ska skruvas dit på hårddisken dock.

På denna modell är det jättelätt att byta hårddisk, bara en skruv som håller den på plats.

En bra skiss här, hur du går tillväga:

 

http://support.jp.dell.com/docs/systems/ins2500/en/sm_en/remove.htm#1041881

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren! det är nämnligen så att dell's tekniska support sade att det inte var vilken hårddisk som helst som skulle passa. ok, vilken som helst kanske inte passar, men en standard IDE 2,5 tum passar väl om man skruvar loss den gamla ifrån släden och monterar dit den nya? I vilket fall som helst så är jag inte så "haj" på bärbara datorer så jag tror på vad han säger och får sedan reda på att en hårddisk till just min dator kostar 2500 EXKL. MOMS! rena rånet, men det finns ju ingen annan utväg tänker jag... nu vet jag att jag blivit blåst. Tack för det DELL!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
det är nämnligen så att dell's tekniska support sade att det inte var vilken hårddisk som helst som skulle passa. ok, vilken som helst kanske inte passar, men en standard IDE 2,5 tum passar väl om man skruvar loss den gamla ifrån släden och monterar dit den nya?

 

Kanske ska vara någon specialare?

 

Märkesdatorer brukar vara specialdesignade för att bara tillverkarens prylar ska passa i datorn. Verkar inte vara meningen att man ska kunna meka med märkesdatorer själv.

 

Ungefär som dagens bilar. En modern bil kan man knappt meka med idag. Allt är datorer och finmekanik.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na, är rätt säker på att en vanlig 2,5 funkar fint. Har själv skruvat isär compaq, fujutsu och dell och bytt diskar och så, inga problem alls.

Bör kanske nämna att dell burken var en Latitude och att de ändrar arkitekturen så drastiskt på två modeller, ser jag som helt uteslutet.

Det som eventuellt kan tänkas strula är som vanligt att biosen inte känner igen de senaste diskarna, om så är fallet kanske en biosuppdatering kan kirra biffen...Kolla vilket chip som du har i datan så kan nån berätta för dig hur stor disk du kan stoppa i...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...