Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DHCP strul

edtnisse

Recommended Posts

Jag undrar hur DHCP fungerar.

I ett nätverk som har en DHCP server, hur får klienterna sina adresser.

Kan en dhcp server "tvinga" en klient en ny ip-adress?

Ex. Ifall min dator fått en ip-adress tilldelad och lease tiden är satt till 3 dagar. Om inte jag startar om min dator under säg 6 mån byts adressen ut ändå eller behåller jag en och samma ip-adress tills den dagen som det sker en omstart av min dator?

Routern kommer låta ditt ip bli tillgängligt till andra datorer efter 3 dagar om du inte startar datorn. Men sen är ju frågan om någon annan kniper det ip:t eller inte.

Men om du har ställt in en fast ip-adress i din dator så kan den vara avstängd länge o ändå vilja ha det du hade innan.

Problem kan ju bli om någon annan på nätet har fått ditt ip när du hade datorn avstängd.

Om det finns en DHCP server i nätet, ska han INTE sätta en fast IP-adress.

Korrekt om adressen i fråga ligger inom det område som DHCP-servern delar ut! I annat fall så funkar det nog finfint med fasta adresser tillsammans med DHCP.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

När halva lease-tiden har gått så kommer din dator att kontakta dhcp'n och fråga om det är ok att låna den i tre dagar till, och så håller den på.

Du behöver inte hålla på och starta om datorn för att behålla din adress.

Om jag ställer frågan så här då.

Om jag kör mot en dhcp server med en lease tid på 3 dagar, vad händer då (datorn är alltid igång)?

Min adress släpps och jag får en ny?

Min adress släpps och jag får samma adress tillbaka?

Jag behåller min adress tills den dagen jag bootar om datorn först då får jag en annan adress (frivilligt, strömavbrott)?

Mina frågor berör bara DHCP miljö, ingen fast ip är involverad.

Anledningen till min undran är att jag tycker det vore konstigt om det inte fanns nån funktion på dhcp servern som känner av att den här klienten har för "gammal" ip-adress och får en annan adress "pushad" från servern, annars kan man väl ha samma adress i månader?

Tack för era inlägg !!

Om jag har rätt så behåller du adressen. Den släpps alltså inte. Även om du stänger av datorn någon timma så minns dhcp-servern att du hade ett visst ip-nummer innan (så länge den ligger inom lease-tiden).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...