Just nu i M3-nätverket
Jump to content

OSCommerce

Tina1

Recommended Posts

Jag har försökt att få igång OSCommerce så att jag kan skapa en webhop på min hemsida. Då det inte fungerade så har jag försökt att hitta länkar från Webskolan på vad som är galet.

Det står både CGI-skript och MySQL som kan vara orsaken till mina problem...

Någon som vet vad man ska ha för funktioner kopplade till sitt webbhotell för att få OSCommerce att fungera. Det finns ju en del webbhotell som har med OSCommerce som "fritt" program - men det känns ju lite onödigt att betala extra för något som redan är gratis.

Min tanke är att skaffa ett nytt webbhotell där jag kan köra OSCommerce - men jag har rädd för att jag klickar i fel valmöjligheter :(

Någon som kan tipsa om vad jag exakt behöver på webbhotellet för att det ska fungera??

Tacksam för svar.

Beror lite på vad man skall använda det till. För att få igång en enkel shop behöver du åtminstonde mysql och php sedan skadar det aldrig med telnet-access (eller liknande). Beroende på hur man tänker hantera betalningar får man kolla lite noggrannare på vad webhotellen erbjuder.

• 2 weeks later...
Jari Viirelä

Tja.

CGI har inget med osCommerce att göra så jag vet inte varifrån du har fått det. Annars brukar orsaken till att man inte får osCommerce att funka att webbhotellet har fel inställning för PHP.

För att osCommerce ska funka så måste värdet för safe_mode vara off och register_globals vara on, nästa version när nu den kommer ska funka med register_globals off.

Många billigare webbhotell brukar oftast köra med safe_mode on eftersom dom inte vet hur dom ska säkra sina webbservrar om dom inte har den på, dom vägrar också att ändra den inställningen och skyller ofta på att det har med säkerheten att göra men problemet är att dom inte klarar av att säkra servern utan ha det värdet på.

Så byt webbhotell.

Mvh Jari Viirelä www.distansdata.nu

• 1 year later...

du ka oftst ställa in reg_globals värdet via .htaccess filen på ditt konto.

beträffande safe mode så kör vi på www.oderland.se med den som standard på on.

Dock gör vi undantag för kunder som vill ha den off. safe mode är bara en av delarna man kan säkra sin apache/php/mysql servern med.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...