Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup hårddisk


Foppah132123

Rekommendera Poster

Foppah132123

någon som vet vart jag kan köpa någon slags adapter så jag kan använda en hårddisk som extern via usb? tänkte koppla in den en gång i månaden och ta backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del lådor där du bygger in hårddisken och tillåter dig att koppla den till datorn via USB, T,ex

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAP-H31U2

Den där kostar ca 500 kr, men jag har sett billigare.

Har en låda som är väldigt lik den på bilden. Jag tycker att det käns lite halvslött ibland, men det beror förmodligen på att man normalt sett bara använder den när man vill skyffla ganska stora datamängder.

 

Obs att den här lådan har en extern strömadapter. Så det är inte fullt så smidigt som det verkar (man vill ju förvara backupen någon annanstans, men det går ju att lämna strömadaptern och bara låsa in lådan). Tror att det finns lådor som tar ström från USB'n också, men jag vet inte säkert.

/m

*********************

Avskyr när någon hinner posta ett inlägg under tiden som man skriver...

*********************

 

[inlägget ändrat 2004-08-04 16:47:30 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foppah132123

Ja, det skall finnas utan strömadapter tror jag också! Hmm.. Jag behöver inte en sådan snygg lösning annars. Jag tycker 500kr var lite för dyrt. Jag har liksom en 10GB hdd som jag skall använda.

 

Kanske kan jag köpa ett sådant där fult hårddiskrack men det tar emot. De är ju så otroligt fula och blir det inte tomt där när jag har förvarat hårddisken på ett annat ställe? :)

 

Kanske kunde jag ha i den om jag kunde ha en switch för on/off på hårddisken. Hmm..

 

Kom gärna med förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kunde jag ha i den om jag kunde ha en switch för on/off på hårddisken. Hmm..

Den jag länkade till har en On/off, men då blir ju backupen liggande på samma ställe som orginaldat. tar bort lite av vitsen.

 

Kanske kan jag köpa ett sådant där fult hårddiskrack men det tar emot. De är ju så otroligt fula och blir det inte tomt där när jag har förvarat hårddisken på ett annat ställe? :)

Nej, vi hade sånna på jobbet får en massa år sen, det fanns "blindpluggar" som täppte igen hålet. Tror att det finns modeller med en fällucka också, osäker. men det blir knappast billigare med rack+släde.

 

FEL!

Om man kollar på mattes länk så kostar ett kit, BT-10, bara 155 kr (moms?) köper du en extra släde för 99 kr så kan du använda den extra släden som blindplugg! eller också låter du HD sitta i, men bryter stömen med hjälp av nyckeln. Inte särskilt bra backup, men, men (hmm, kittet verkar ha fläkt som standard, men med våld och god vilja så...)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foppah132123

MH:

 

Smart, man kan ju köpa ett sådant hårddiskrack då! Tänkte inte att man kunde köpa en extra släde! :)

 

Varför är inte det bra backup menar du? Det är inte en sådan snygg lösning men ändå billig och snabbaste metoden jag kan komma på.

 

Jag såg att det fanns i svart! Det passar min dator bra! Kan man stänga av hårddisken med nyckeln då? Är du säker på det? Iofs kan det vara bra att ha en en extra släde.

 

Självklart går det att koppla ur fläkten väl? Vill inte ha på den. Jag har en 5400rpm hdd som inte är varm. Använder den bara i mycket korta stunder också.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-04 18:11:39 av Foppaaa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är inte det bra backup menar du

Jag tänkte mest på lösningen när du lämnade hårddisken i datorn. En bra backup ska ju vara fysiskt skild från orginaldata, en backupdisk som sitter i datorn blir ju också snodd/förstörd om det händer något med burken.

 

Kan man stänga av hårddisken med nyckeln då?

Beror förmodligen på modell. I det system vi hade var nyckeln bara en fysisk spärr. Strömmen och IDE kontakten bröts inte föränn man drog ut släden/kasetten. Om man ville ha hårdisken i men avstängd så fick man lämna den utdragen en bit.

Jag är 99% säker på att det fans modeller där nyckeln var kopplad till strömkretsen. Men med tanke på priset så handlar det förmodligen bara om en fysisk spärr på de här modellerna. Skulle tro att det är enklare med en extra kasett/släde.

Om det finns på ClaesO så är det väl enklast att gå ner till affären och titta?

Fläkten kan inte vara något problem. Går det inte att bygla bort fläktarna så går det säkert att rycka ut kontakten.

/Lycka till. Lämna rapport när du är färdig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att det fanns i svart! Det passar min dator bra! Kan man stänga av hårddisken med nyckeln då?

 

På den modell jag har så bryter nyckeln strömmen till hårddisken. Är den inte i läge låst så blir det ingen ström till hårddisken.

 

Men datorn bör vara avstängd när du ändrar läge på låset med nyckeln.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...