Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

preloader som laddar html


Lostdoc

Rekommendera Poster

Hej.

jag har en sida som innehåller båda html och flash, inte speciellt ovanligt men när jag skulle lägga ut sidan på nätet kom jag på att sidan måste ju laddas upp först eftersom den innehåller flashfilmer som jag gärna vill ha med från början.

 

Hur gör man detta enklast? i flash alltså.

 

en annan fråga av samma karaktär.

Sidan innehåller musik samt film som ska gå att ladda hem, de filerna laddas väll inte upp av denna preloader? för det vore inge bra för då skulle den ladda i evigheter.

/Lostdoc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt basic preloader i Flash gör du på följande sätt:

 

Skapa ett nytt lager med 2 frames. Däri skapar du en rektangel som har måtten 150x2. Gör den till ett movieclip och döp dess instance name till 'loadbar'.

 

Skapa ett nytt lager med 2 keyframes. I den första skriver du:

 

bytes_loaded = Math.round(this.getBytesLoaded());

bytes_total = Math.round(this.getBytesTotal());

getPercent = bytes_loaded/bytes_total;

this.loadBar._width = getPercent*150;

if (bytes_loaded == bytes_total) {

this.gotoAndPlay(3);

}

 

I den andra skriver du:

 

this.gotoAndPlay(1);

 

Sedan lägger du resterande innehåll i din flashfilm i frame 3 och efter. Du skrev i rubriken att du ville ha en preloader som laddar html? Ovanstående preloader laddar endast innehållet i *.swf filen.

 

Du har musik och film på din sida som ska gå att laddas hem och du ville inte att det skulle laddas in när man laddar upp sidan? Ligger denna musik och film som länkar i din html-kod så kommer det inte att laddas av ovanstående preloader (den laddar endast *.swf filen). Är filmerna och musiken infogade i flash-filen så kommer de att laddas, undvikes enkelt genom att ladda dessa filer separat med ett loadmovie(); actionscript.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.

men funkar det till mitt projekt?

jag har ju två flashfilmer som ligger inbakade i själva htmlsidan, jag använder dreamweaver och har helt enkelt bara slängt in dem.

jag vill ju att loadern ligger i en indexsida och när loadern laddat klart så skall man flyttas till själva huvudsidan och då ska dessa två flashfilmer funka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kommer inte fungera på din hemsida. Flash och html är två helt olika tillvägagångssätt att bygga en hemsida på, man kan blanda dem men det finns begränsningar eftersom de bygger på olika förutsättningar. Det låter som att det vore bättre om du byggde hela din hemsida i flash (friheten när det gäller kontrollen över design är oändligt mycket större). Om du bygger hela sidan i flash kan du själv välja när ett visst innehåll ska laddas in och hur varje del ska bete sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...