Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera DVD-brännare i Dell 8100


Lasse J

Rekommendera Poster

Hej

Jag skall installera DVD-brännare NEC 2510 i min Dell 8100 och då lämpligen även ta bort bef. CD-brännare.

Hur gör en novis? Jag kan öppna chassit men sedan är min kunskap inte så stor.

Program Nero 6.0 skall även installeras. Görs det efteråt?

Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Låt bli att ta bort CD-brännaren, eftersom den fungerar som CD-enhet. DVD-enheter funkar inte tillsammans med en del spel. Det är bra att ha en CD-enhet. Vet inte hur din dator ser ut. Men det är vanligt att CD och DVD-enheterna sitter på IDE 2-kontakten. Gör DVD:n till master på den och CD:n till slave. Slave är den andra kontakten på IDE-kabeln och master den yttersta. Sedan har du byglarna som du ser på baksidan av DVD:n och CD:n. Dra ur bygeln från sitt fäste och omplacera den på slave, för CD:n. Troligen är DVD-enheeten redan byglad master från början., men det skadar inte att kolla efter.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Däremot. Har du bara en hårddisk har du DVD:n som slave på IDE 1 och CD:n som master på IDE 2, eller neutral, beroende på vad tillverkarna av Nec 2510 rekommenderar.

 

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, och tack för info.

Datorn är en Dell 8100 med förmonterad CD/DVD-spelare + CD-brännare. I efterhand har jag låtit montera en extra hårddisk på 120 GB som i dagsläget enbart används som "arkiv" för mina video-klipp.

Allt annat i datorn ligger på originalhårddisken. Inga spel används även om kanske vissa finns monterade då datorn levererades ( hem-PC ).

Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...