Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För stor hårddisk för datorn?


Saimond

Rekommendera Poster

Hej!

Har en PII 400 med en 6 gigs disk i just nu. Ska sätta in XP på den och måste då köpa en större hårddisk. Men jag hörde en av att man inte kan ha allt för stora hårddiskar i äldre datorer. Och hur ska jag veta hur stor jag kan sätta in? Har ingen bok till moderkortet.

Någon som vet? /Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Saimond skrev:

Och hur ska jag veta hur stor jag kan sätta in?

 

Det är helt klart BIOS som sköter den saken.

 

Kolla upp vilka begränsningar ditt nuvarande BIOS har för hårddiskar. Det kan du få fram via ditt moderkortstillverkares hemsida. Där ska också finnas eventulla uppdateringar för BIOS.

 

Är det en märkesdator så får du fram det om du besöker datortillverkarens hemsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att stoppa i ett PCI kontrollerkort och ansluta hårdisk/hårddiskar till det. Då är det kontrollerkortet som avgör storlek. Har gjort så med en PIII 933MHz och har haft en 180GB:are i den, som jag nu har ersatt med en SATA-disk också till kontrollerkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Har en PII 400 med en 6 gigs disk i just nu.

Kanske du skulle fortsätta köra "sparsamt" och istället koppla in en andra begagnad hårddisk av liknande storlek som du borde få praktiskt taget gratis i vilken som helst datorfixarverkstad som helst!

 

På boothårddisken har du sedan XP och på andra hårddisken dina dokument och allt det andra. Bygla bara booten till Master och den andra till Slave.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha XP på 6 gb hårddisken, det räcker den till för.

Det går däremot bra att ha en stor hårddisk som slave, men den som OS:et ligger på får inte vara större än datorns BIOS klarar av.

Har själv en PIII 450 med en 120 gb HD som slave, det fungerar utan problem.

Win 2000/XP bryr sig nämligen inte om BIOS-begränsningar, utan sköter det utan inblandning av BIOS. I mitt fall rapporterar BIOS att disken är på 64 GB men det bryr sig inte XP om utan hittar alla 120 GB utan problem.

[inlägget ändrat 2004-08-02 20:54:09 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentar till SYS64738

 

Har liknande erfarenhet. Den enda disken BIOS måste klara är master på IDE0 med operativsystemet på.

 

Men jag fick ett problem.

Under starten hängde sig datorn i BIOS när den inte klarade av att identifiera den stora disken som var slav på IDE0

 

Lösningen var att i BIOS sätta NONE för den "för stora" slavdisken. Då försöker inte BIOS testa slavdisken,datornn starar utan problem. och w2k, xp och vanliga linuxdistributioner hittar slaven när de går igång.

 

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 10.0, 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...