Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

anslutnings problem

musslan

Rekommendera Poster

har stött på ett litet problem...när jag försöker ansluta till min 2003 server från en dator med win xp (home edition) funkar det inte. jag har följande setup:

win server 2003 ligger på 192.168.10.1 och delar ut dynamiska ip-adresser till anslutna datorer (192.168.10.10-192.168.10.250)...detta funkar bra. datorerna hittar varandra när man kör ping osv. min internet gateway ligger på 192.168.10.254 och internet anslutningen fungerar bra på samtliga datorer.

under "mina nätverksplatser" ser jag också en utdelad map på serverdatorn (server1), netlogon på server1 och sysvol på server1.

när jag försöker att ansluta till den utdelade mappen med ett användarnamn som skall ha tillgång till den mappen får jag ett svar i stil med detta:

"nätverksmappen som angetts är för närvarande ansluten med ett annat användarnamn och lösenord. koppla från befintliga anslutningar...

...multipla serveranslutningar eller resurser som delas av samma användare som använder mer än ett användarnamn tillåts inte"

någon som har en ide om vad som är fel? undrar också hur man får upp så man kan välja vilken nätverksserver man vill ansluta till vid inloggning.

som vanligt tacksam för svar ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du försöker ansluta till flera utdelningar på samma server med olika användarnamn. Det går inte servern med på. Kolla om du har anslutit till någon annan mapp redan, och vilket användarnamn det skett med.

Angående att välja server vid inloggning så fungerar inte AD riktigt så. Alla domänkontrollanter är lika mycket värda och den som är minst upptagen tar hand om din inloggning. Men du får gärna utveckla lite mer exakt vad det är du vill uppnå så kanske vi kan komma fram till en lösning.

Notera också att XP Home inte är byggt för att ansluta till AD-domäner. Du kan ansluta till utdelade mappar, men du kan inte köra loginscript, group policys osv.

Länk till inlägg

jo det verkar ju onekligen så...förstår dock inte riktigt hur. jag har laggt upp en testgrupp (OU) som jag givit en group policy och tilldelat en hemkatalog för respektive användare. det verkar fungera ty katalogerna skapas med automatik när jag lägger till användare. funderar på om inloggningsproblemen kan ha att göra med att jag bara har default "testdomain.local/users" under "members of" i domain controllers. skall försöka förklara mitt problem och vad jag vill åstadkomma. några uppgifter:

datornamn: server1

full computer name: server1.testdomain.local

netbios name: SERVER1

dns name: server1.testdomain.local (domain controller)

workgroup: test1

är lite osäker på hurvida mitt upplägg är vettigt...jag har skapat en OU (testgrupp) där jag laggt in ett par användare. group policy har jag laggt till genom group policy manager (högerklick på OU/properties/group policy). jag har även adderat defualt domain policy till denna grupp.

enligt min förståelse är detta ett OK sätt att göra det på. på det stora hela vill jag alltså att de användare jag lägger in i "testgrupp" skall kunna logga in och få tillgång till sin egna hemkatalog och samtidigt har de begränsade möjligheter att göra ändringar i Win XP. just nu har jag bara en dator med Home edition att testa med men det är Pro varianten som gäller senare. har som jag skrev tidigare problem att ansluta till servern med mina användare...jag har dock lyckats ansluta till den med guest-kontot. då får jag förstås inte tillgång till någon utdelad katalog i och med att det kontot inte har någon sådan. mycket text det här ;) är oerhört tacksam för din och andras hjälpsamhet!

Länk till inlägg

Jag föreslår att du skjuter upp testandet tills du har en klient med xp pro eller 2000 pro att testa med. Dessa ska då göras medlem i domänen och då får du även upp datorkonton för dessa i ad users & computers och kan lägga group policys på dem. Först då kan du också använda dina användarkonton och logga in på klientdatorena och se dina group policys träda ikraft. Som det är nu antar jag att du först klickar in dig på en gubbe på välkomstskärmen i xp home och sedan försöker ansluta till delade mappar genom att skicka med användarnamn och lösenord som finns i domänen.

När det gäller default domain policy så är den redan inlagd på den översta nivån i katalogstrukturen. Ta egenskaper på själva domänikonen i ad users & compuers så ska du se att policyn ligger där. Den ärvs sedan ned genom strukturen, så du behöver inte lägga till den på något fler ställe.

Sedan verkar du blanda ihop begreppen grupper och ou. OU:n används för att samla konton som ska administreras av en viss person eller som behöver en speciell policy. Grupper däremot används för att tilldela behörigheter till mappar och annat på nätverket. (något förenklat)

Lycka till med labbandet!

Länk till inlägg

hej igen!

har en dator med xp pro nu...inloggningen fungerar. verkar som jag fått policies att fungera också. däremot undrar jag om mapparna SYSVOL och NETLOG måste vara läsbara för användarna? har lite strul med utdelningen av hemkataloger också. som läget är nu kan alla användare läsa och skriva i alla användares hemkataloger. vet inte riktigt hur jag skall begränsa det till enbart hemkatalogen.

[inlägget ändrat 2004-08-04 01:51:59 av musslan]

Länk till inlägg

Netlogon innehåller eventuella loginscript och sysvol innehåller bl.a. de group policys du skapar, så båda måste kunna läsas av användarna. Peta inte på behörigheterna där! =)

Att alla användare kommer åt allas mappar beror på behörigheter på mappen ovanför som ärvs ned till mappar under. På mappen ovanför själva hemkatalogerna räcker det att Administrators och System har Full Control. Detta är också ett bra ställe att lägga till andra som av nån anledning ska komma åt allas mappar, utan att göra dem till administratörer.

En annan grej som du kan göra är att ändra namnet på utdelningen (share name) så att det slutar med ett dollartecken. Det gör att mappen med alla hemkataloger inte syns när användarna snokar runt i nätverket. Kom ihåg att ändra sökvägen i användarkontona därefter också.

Länk till inlägg

tackar...verkar ha fått ordning på detta också ;) en annan fråga...är det möjligt att skapa genvägar på användarnas start-meny som leder till en utdelad fil?

Länk till inlägg

hehe misstänkte det...har lustigt nog inga fler frågor för tillfället ;) tack ska du ha för hjälpen...har beställt en bok om server 2003 som inte kommer...har blivit mycket testande som du förstår. dina inlägg har varit till stor hjälp!

Länk till inlägg
  • 1 month later...

nordie skrev

Att alla användare kommer åt allas mappar beror på behörigheter på mappen ovanför som ärvs ned till mappar under. På mappen ovanför själva hemkatalogerna räcker det att Administrators och System har Full Control. Detta är också ett bra ställe att lägga till andra som av nån anledning ska komma åt allas mappar, utan att göra dem till administratörer.

En annan grej som du kan göra är att ändra namnet på utdelningen (share name) så att det slutar med ett dollartecken. Det gör att mappen med alla hemkataloger inte syns när användarna snokar runt i nätverket. Kom ihåg att ändra sökvägen i användarkontona därefter också.

Håller på att sätta upp ett litet domännätverk på jobb som ska användas i en utbildningssal. Servern är Windows 2003 Std och XP Pro på klienterna. Allt lirar på fint med DHCP, DNS och printserver. Däremot håller jag på att bli galen av att jag inte får rätt på användarnas hemkataloger. Har sökt här, på Neowin och en massa andra ställen men hittar ingen lösning som fungerar utan att jag manuellt måste gå in och sätta rättigheter på användarnas hemkataloger.

Har någon tips om vilka rättigheter jag ska sätta???

There Are No Stupid Questions, But There Are A Lot Of Inquisitive Idiots.

[inlägget ändrat 2004-09-15 21:52:04 av Zepofan]

Länk till inlägg

om användaren är "ny" så använd "%username%" i sökvägen till hemmamappen typ "\\servernamn\share\%username%". Men är det en befintlig mapp som ska bli hemmamapp, så måste du ge/ta ägandeskap till den.

Men att det ska gå likabra att använda användarnamnet direkt iofs..testa

Länk till inlägg

Självklart borde jag nämnt att jag skapar nya konton från en "mall" där jag angett sökvägen till hemkatalogen enligt: \\server\share\%username%. Kontot skapas då men oftast får jag ett felmeddelande om ett ospecificerat fel. Skapas mappen då eller om jag själv skapar den så har alla användare åtkomst till varandras mappar.

Har även provat som nordie föreslår att sätta $ efter sharename. Även testat att ändra rättigheter till Full Control för System och Administrators. Kort sagt tror jag att jag testat "allt".

Den version jag testar med är en RC2 jag fick under beta-testperioden. Alltså helt opatchad. Kan det bero på det?

Den riktiga skivan kommer med posten imorgon.

There Are No Stupid Questions, But There Are A Lot Of Inquisitive Idiots.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...