Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa systemet för video?


p.a.s

Rekommendera Poster

Hej alla hårdvarugurus, jag har letat runt på internet men inte fått något direkt svar så jag ställer min fråga här.

 

Jag skulle behöva vägledning när det gäller mitt kommande datorköp.

Jag är ute efter en dator som är anpassad för att jobba med video och en del 3d (Premiere, Cobustion och 3ds max) men vet inte riktigt vad jag ska sikta på.

 

Som jag har förstått det så ska Intel vara bättre än AMD på just video, plus att Dual channel DDR (eller vad det heter) och HT går att få på dom moderkorten.

 

Men jag har också läst en himmla massa bra om AMD64 som alla verkar rekomendera till i princip allt, men då går det inte få Dual channel DDR vad jag har sett.

 

Jag är ute efter 1,5 till 2gig i minne och när det gäller processor så har jag tänkt mig i klassen AMD64 +3000, min budget ligger på max 15 000:-.

 

Så om jag utrycker mig kortfattat, kommer man upp i samma prestanda med en AMD64 som en P4 med HT och Dual channel DDR?

 

Jag skulle vara tacksam om det är någon som kan ge mig lite vägledning.

 

/p-a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anandtech har jämfört 6 nya 939-moderkort för Athlon 64, här är delen som innehåller videokodning:

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128&p=15

 

Det är en Athlon FX-53 som man jämför med P4 3.6 GHz, som synes är Athlon lika snabb i dessa benchmark. Och snabbare i alla andra.

 

FX-53 är rätt dyr, men Athlon 3800+ är släppt vilken är en ommärkt FX-51. Mild klockning på den på et MSI K8N Neo2 Platinum 939 så blir det samma prestanda.

 

En budgetlösning är MSI K8N Neo2 754 med en Athlon 3400+ och lite hårdare klockning.

 

Båda dessa kort klarar mycket minne stabilt.

 

Värt att notera är att Windows XP 64 lär komma inom inte allt för länge. Då kommer alla Athlon 64 propparna att dra om P4 rejält i prestanda. Tom i gamla 32-bitars program. Visserligen kommer det att komma en P4 med 64-extensions vid den tiden, men AMD-proppen är klart mer framtidsäker då du slipper uppgradera på en gång.

 

Slutligen drar AMD mindre ström och är svalare, jag skulle köpt AMD.

 

[inlägget ändrat 2004-08-02 06:29:48 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tackar jag för det var exakt det jag var ute efter, jag precis kollat in MSI K8N Neo2 Platinum 939 och det låter ju onekligen som en riktigt bra lösning.

Jag har hela tiden varit intresserad av Amd64 och letat efter ett bra alternativ till P4 och MSI K8N Neo2 Platinum 939 och Athlon FX-53 är ju precis vad jag leta :)

 

En liten följdfråga som jag kom på, är det någon skillnad och i så fall vilket är att föredra 4 st 512 mb ddr eller 2 st 1024mb ddr? jag har ingen erfarenhet av Dual channel det enda jag vet är att minnen ska vara identiska.

 

/p-a

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-02 11:35:35 av p.a.s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju större minnesmoduler, desto svårare har dom med överklockning och låga timings. Eftersom Anandtech hade testat med 4 st moduler och lägsta timings fungerade med den konfiggen skulle jag helt klart satsa på det. Alltså 4x512.

 

Jag kommer att bli avundsjuk på din dator ;)

 

btw, värt att notera om minnena är att om du skulle vilja klocka: snåla inte på dom ! Kolla vilka märken som är mest kompatibla och köp den bästa och snabbaste kvaliteten du har råd med. Standardminnen fungerar, men brukar inte klara speciellt mycket över den frekvens dom är speccade för och klarar sällan lägsta timings stabilt.

 

[inlägget ändrat 2004-08-02 12:11:18 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att bli avundsjuk på din dator ;)

 

hehe, ja jag hoppas bara att jag har råd när det kommer till kritan, mina planer är att köpa nytt om ett par månader så förhoppningsvis sjunker priserna på Athlon FX-53 lite till.

Nu har jag ju fått upp ögonen för MSI K8N Neo2 Platinum 939 så det blir svårt att acceptera något med lägre prestande ;)

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

P4 så mycket som möjligt är alltid bra. Om du skall arbeta med video skall du också ha ett bra grafikkort. Förslagsvis ett ATi Radeon 164 eller 258. Spara inte på minne. Släng i så mycket du anser dig har råd med, eller vad moderkortet tillåter. Inte under 1024. Slopa diskussionen om AMD. Ta P 4. Kolla efter ett bra moderkort med en hög buss-hastighet och med många USB och Firewirekontakter. Ett Abit-kort t.ex. IC 7 Max 3. För video och 3 D kan man inte har för bra dator utan hur kan man få fram mest kraft.

 

 

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var ganska inställd på en P4 med mycket minne från början, men efter att jag fick upp ögonen för AMD64 sockel 939 så måste jag säga att det känns som ett bättre val, dels har moderkortet stöd för dual channel ddr precis som P4 korten, och sen verkar den presterar lika bra och t.o.m bättre än p4 i det mesta. Sen är det ju inte fel att vara rustad med en amd64 när windows uppdateras.

 

Vad det gäller grafikkort så har jag kollat in det här:

MSI GeForce FX5900XT 128MB DDR AGP, FX5900XT-VTD128, VIVO/DVI-I, Retail 2095:-

Det borde väl duga? Jag har inte tänkt spela så mycket på datorn så att lägga mer pengar på grafikkortet känns inte riktigt försvarbart.

 

Två stycken såna här minnen ska jag åckså försöka få råd till:

Kingston , 1GB DDR DIMM PC3200 CL3 Kit, 3515,00 kr (för två)

 

Nu håller jag bara tummarna på att priserna ska sjunka lite framöver så jag inte behöver sälja min lever :)

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen drar AMD mindre ström och är svalare, jag skulle köpt AMD.

Är du alldeles säker på detta, Blekis?

Förhållandet var väl helt tvärtom så sent som för ett år sedan.

AMD har alltid dragit mycket ström och genererat värme som en kokplatta.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...