Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Läcker datorn RAM-minne?

anders123452

Recommended Posts

anders123452

Hej!

Jag har en Powerbook G3 (wallstreet) 233 med 160 Mbyte RAM. Efter att Quake3 demot hade klagat på för lite minne så stängde jag ner alla program jag hade igång, efter det tittade jag nyfiket i rutan “Om din dator” där jag förvånat kunde läsa:

Totalt RAM 160Mbyte

System 40 Mbyte (ungefär)

Ledigt block 79 Mbyte

Om man summerar detta så fattas ju 40 Mbyte i ledigt utrymme!!! Vad är det som är fel???

/Anders

Ett av programmen har inte städat efter sig i RAM. Skaffa Mac OS Purge eller FixHeap på internet (sök efter dessa program). De gör att man får tillbaka fragmenterat minne.

anders123452

Tack för hjälpen!!!

Efter omstart visade det korrekta värden också... jag var rädd att det var något som var latent.

Jag har provat Mac os purge och det verkar funkar superbra!!

/Atack

Problemet uppkommer i både windows och macos. MacOS purge och städade program löser inte hela problemet. Då och då erfordras en omstart, förhoppningsvis kan detta utföras efter arbetsdagens slut eller på helgen (genom avstängning)

Henrik K Olofgörs

Japp, MOSPurge är ok. Pissigt att man måste starta det manuellt dock. Någon som vet om man kan intercepta quit-event elegant från en specifik app via AppleScript? Skulle vilja köra en purge varje gång Photoshop eller NN slutar.

• 1 month later...
Micke Hansson

Mig veterligen finns det ett program som är expert på

att inte ge tillbaka ram-minne efter quit och det heter

Netscape så om du använder netscape har du anledningen

till ditt problem där...

MVH

Micke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...