Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stora problem med router.

panic

Recommended Posts

Fick tips om att detta skulle vara de bästa forum, behöver verkligen hjälp. Efter att ha sabbat en vänns internet .(

Var hemma hos en kompis idag. Han hade problem med sin router, han kan inte ansluta till spel, eller dc mm. Tänkte då öppna en port, såg ut som sådan:

ID.-|---Public Port---|Private Port|---Port Type---|Host Ip Adress

Skrev då

1.--|----375------------|-----375----|---TCP----------|192.168.1.30.

Var de rätt att göra så långt?

192.168.1.30 är lokalt ip till den datorn som vi skulle öppna till, porten är till dc, från en länk i FAQ.

Skulle nu ta ”save and reboot”, då kom de upp "sidan kan ej visas". (man logar in i routern via I.E). Sidan hängde sig, stängde av routern startade om den och datorn. Efter omstarten gick de inte logga in på routern, hittade inte den. Så vi tryckte in en liten nål i "reset to factory default". Ingen skillnad, provade att trycka många gånger och länge.

I manualen står de att man ska ha följande inställningar: på TCP/Ip inställningar.

Ip address 10.0.0.3

Subnet Mask. 255.0.0.0

Default gateway 10.0.0.2

Prefer DNS "Add DNS ip addres which are provided by teh ISP)

Där skrev vi in 10.0.0.2, eftersom de var så förut.

Men de går varken pinga eller komma in i routern.

Innan routerna kraschade hade vi följande inställning

TCP/Ip inställningar.

Ip adress 192.168.1.30

Subnet Mask. 255.255.0.0

Default gateway 192.168.1.2

Prefer DNS 192.168.1.2.

De fungera inte heller.

Så jag behöver verkligen hjälp här.

Varför fungera de inte?

Hur kollar man routerns ip?

Gjorde jag något fel när jag öppnade portarna?

Är routerna sönder? Hur kollar man det?

---Info---

Cnet CNAD800-NF.

http://www.cnet.com.tw/product/cnad800-nf.htm

En FAQ http://www.cnet.com.tw/f-adsl.htm#5

Försvårt för er me?

Tacksam för alla tips och råd stora som små!

[inlägget ändrat 2004-08-01 21:53:03 av panic]

[inlägget ändrat 2004-08-01 23:12:35 av panic]

Hej

Är ingen superguru på routers men eftersom jag såg att du inte fått ett svar och antagligen gärna vill fixa till detta asap så...

Ofta är det 192.168.0.1 som skall skrivas i webläsarens adressfönster för att komma åt webgränssnittet i routerna. Eftersom du återställt till "factory settings" så står det korrekta IP-numret för webgränssnittet i manualen till routern. Med tanke på vad du skriver om vad maualen säger och vad som tidigare var inställt så prova 192.168.1.2 (som uppenbarligen tidigare var din routeradress. Prova också 10.0.0.1 och 10.0.0.2.

När du väl kommer in i routern så skall du på WAN-sidan (internet-sidan) ställa in de uppgifter som du/ni fått av ISPn (internet-leverantören). Vanligt ADSL, så är det dynamisk IP etc.

På LAN-sidan så verkar det som routern har DHCP. Mitt råd är att låta den vara på och i inställningarna för TCP/IP på datorn ha [Obtain an IP address automatically] samma gäller för DNS. Se också till att DNS relay (eller liknande) är enable i routern.

Generellt kan sägas: Eftersom du återställt routern till factory setting så följ manualen.

Något att börja med iaf.

MVH

Van Lingen

[inlägget ändrat 2004-08-02 01:57:26 av Van Lingen]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...