Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disk boot failure under SP1 uppgradering


MrTS

Rekommendera Poster

Lagom kul händelse men.. Har precis installerat Win XP Prof på min nyköpta Asus DigiMatrix burk. Allt funkade som det skulle, Internet Explorer fungerade och det mesta var frid o fröjd. Som första åtgärd tänkte jag uppgradera operativsystemet genom Windows Update vilket innebar i i första ledet att installera SP1.

 

Efter långt arbete (inklusive att backup för att säkerställa att man kan avinstallera SP1) stannade systemet när den försökte installera en fil som hette NTFS.SYS. Efter att ha stått stilla ett tag fick jag "blue screen" i ansiktet samt ett meddelande att starta om datorn. När jag nu gör detta får jag bara besked "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

 

När jag försöker stoppa in CD´n med Win XP som jag installerade med första gången (och som ju bevisligen måste vara bootbar eftersom hårddisken var ny = tom när jag installerade den) händer inget. Den vägrar gå vidare..

 

Hjälp!!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vägrar datorn även om du ändrar bootordning?

 

Tänker om du ändrar så att CD-romspelaren ligger först, så att datorn startar på den istället för på hårddisken.

 

Av felmeddelandet att dömma så har bootdisken fallerat. Min första misstanke att du glömt ändra tillbaka till hårddisken, som första bootalternativ efter installationen. Att CD-romspelaren låg först och att det då blev fel. Du glömde kanske också CD:n i CD-romspelaren.

 

Allt blir då lika med kaos för datorn vid omstart.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

 

jag önskar det var så enkelt men.. Dels vägrar den starta på cd-skivan trots att jag anger den först i startordningen (har även provat ta bort hårddisken som alternativ men utan resultat). Dessutom har jag inte haft Win XP installations-CD´n i sedan installationen blev klar för cirka 7-8 boots sedan. Det är först nu som jag satt i den igen. I mellantiden har varje uppstart fungerat som den ska - det är först nu när jag försökt uppgradera med SP1 som problemen kommit.. Fler tips?

 

Tackar för försöket dock.. :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det hjälpte. Efter att ha ryckt ur alla sladdar till HD och annat och åter satt dom på plats fungerade det plötsligt. Mysko.

 

Tackar för hjälpen!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...