Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ominstallation av XP


Saimond

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med att ominstallera XP på en dator. Ägarn av datorn skulle göra en ominstallation av XP eftersom vissa saker hade försvunnit. Men installation hängde sig hela tiden och sa att någon fil fattades. Nu om man startar om datorn så går den in på installationen, men det kommer upp något felmeddelande (hinner inte se vad som står) och så startar den om datorn. Sen går det bara runt och runt på det viset. Kan jag göra en helt ny installation utan att förlora alla filer och dokument som ligger på hårddisken? Finns ingen backup så jag vill inte formatera och börja helt från början.

Tacksam för svar.

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha blivit nåt fel på partitionstabellen kanske eller nåt annat hårdvarufel. Beskriv utförligare. Flytta över hårddisken till en annan dator och rädda det som måste räddas.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen datorn som klarar av den hårddisken. Tror att den är för stor.

Kan man "gå runt" installationen på nå sätt så jag kommer in i XP igen?

Funkar inte med felsäkertläge heller. Det står bara att man inte kan köra ominstallationen i felsäkertläge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det låter som om det skulle vara ett minnesfel,alltså fel på nått av dina minnen i datorn.Då kan detta fenomen inträffa.

Om du har möjlighet så plocka ur minnen och använd bara ett minne.Fungerar inte det så pröva med nästa minne.....

Det finns ett bra program som man kan kolla upp minnena med som heter MemTest86.Har själv haft detta problem så det kan ju vara det som är felet men man vet ju aldrig.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt ut lite verktyg du kan använda för denna typ av problem på http://www.drivrutiner.net/program/download.html

Prova, exempelvis bartPE eller några av de bootdiskar jag länkar till. Tycker också det ser ut som partitionsfel. Kolla att du inte har virusinfektion på datorn. Du kan ladda ner bootdisketter för dett här också. Kör hårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. ska prova mig fram och se vad som händer. Berättar sen vad som hände.

Om jag installerar om XP från början, kommer den att formatera hårddisken eller finns grejerna kvar på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen datorn som klarar av den hårddisken. Tror att den är för stor.

 

Storleken har inget betydelse om du kör XP, koppla in disken och sätt platsen som none i BIOS. XP's diskhanterare kommer att hitta disken ändå - oavsett om den är större än BIOS klarar av.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 98:an på dom andra datornerna och den verkar inte vilja hitta disken. BIOSen hittar den men inte 98:an. Lite skumt faktiskt..... Någon som har idéer om det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det framgått att du har Win98 så hade jag inte sagt någonting om mitt föregående tips.

 

Windows 98/ME kan inte läsa NTFS som XP-disken är formaterad med.

 

Du behöver en dator med XP eller senare, alternativt något program för att läsa NTFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har löst problemet nu. Köpte bara en ny hårddisk och installera XP på den och sen tog jag bara och kopiera ut allt från den gamla. Formaterade båda och satte in XP på den gamla. Allt funkar fint nu och jag fick en ny hårddisk på köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...