Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorval?


Danielk

Rekommendera Poster

Tjenare!! Hoppas att någon kan hjälpa mig lite. Det är så att jag har tänkt att köpa ny bärbar dator för ca 16000:- men vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag är sugen på en Apple Ibook 1.25Ghz som kostar runt 16.

 

Frågan är ju då om detta räcker till att göra musik på. Jag anväder mig av logic samt än mängd vst-pluggar. Är det värt att lägga dom pengarna på en mac eller ska man satsa på en pc. Man kanske får mer för pengarna då? Men mac e ju jävligt skönt och stabilt..

 

Hoppas någon vill hjälpa mig..!!

 

 

// Kluven datorköpare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det här kanske inte är världens bästa råd, men om du funderar på en 14" 1,2 GHz iBook skulle nog jag fundera på att lägga till en tusenlapp och kolla på 12" powerbook i stället. Anledningarna är inte helt övertygande, men ändå:

 

* Samma upplösning på skärmen. Båda har 1024x768, men 14-tummaren har större pixlar. Du får alltså plats med lika mkt (eller snarare lika lite) på skärmen, fast powerbooken är lättare, mindre och smidigare.

 

* Powerbooken är lite snabbare (eh, ja.. pyttelite snabbare alltså). Lite högre processorhastighet samt snabbare systembuss.

 

* Bättre grafikkort i Powerbooken. Dessutom är powerbooken bättre för att ansluta externa skärmar till: iBooken kan bara klona skärmbilden till en extern skärm, medan powerbooken klarar att "utöka skrivbordet" till den externa skärmen.

 

Å andra sidan verkar iBooken ha bättre batteritid.

 

Vet inte.. men jag hade iaf hellre köpt en powerbook. Kanske mest för skärmens skull.. känns dumt att ha 14" om den inte visar mer än vad 12" gör.

 

Det finns säkert massor av macfolk här (jag är inte riktigt en av dem.. än) som kan ge mer tips på vad som skiljer ib och pb åt, annars kan du ju även prova forumen på 99mac.se.

 

Personligen ska jag till macoteket den närmaste månaden för att klämma på dem. Står och väger lite mellan 12" och 15" pb.. :)

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2004-07-31 14:08:13 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Logic så är Mac det naturliga valet då programmet inte görs för PC längre. Spontant så låter 1.25Ghz på gränsen till för lite, men jag är ingen Mac:are och det är ju möjligt att det funkar utmärkt ändå.

 

Kolla lite i Sound On Sound:s Macforum:

 

http://sound-on-sound2.infopop.net/2/OpenTopic?a=frm&s=215094572&f=799091194

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...